• امروز : دوشنبه - ۳۱ شهریور - ۱۳۹۹
  • برابر با : 4 - صفر - 1442
  • برابر با : Monday - 21 September - 2020
نگاه آماری-پژوهشی به بازار 763 میلیارد دلاری لوازم خانگی جهان تا سال 2025

یخچال همچنان قهرمان بازار لوازم خانگی دنیا

  • کد خبر : 714
  • 16 تیر 1399 - 6:52

امروزه لوازم خانگی با زندگی مردم جهان عجین شده است و هرچند در برخی کشورهای جهان خانه‌های مبله رواج دارد اما هنوز در بسیاری از نقاط جهان، نخستین اقدام برای تشکیل یک زندگی، تهیه همین لوازم است تا بتواند با خود، رفاه و آسایش را برای مصرف کننده به همراه بیاورد. اما آیا بازار لوازم خانگی جهان روبه رشد است؟ چه کشورهایی بیشترین سهم را از رشد این بازار دارند؟ آیا باز هم کشورهای توسعه یافته سکاندار رشد در این بازار هستند یا نوبت به کشورهای درحال توسعه هم خواهد رسید؟ پاسخ همه این سؤال‌ها در دل تحقیقات و ارزیابی‌های موسسات پژوهشی مختلف که در سراسر جهان به مطالعه رفتار بازار لوازم خانگی و میزان رشد آن می‌پردازند نهفته است.

بازار ۷۶۳,۴ میلیارد دلاری لوازم خانگی جهان

یکی از موسسات پژوهشی در زمینه بازار جهانی لوازم خانگی، alliedmarketresearch است. در این گزارش لوازم خانگی به سه گروه لوازم الکترونیکی مصرفی، لوازم خانگی کوچک و لوازم خانگی اصلی (کالاهای سفید) تقسیم شده‌اند. لوازم خانگی اصلی لوازم بزرگی هستند که برای کارهای روتین خانه همچون پخت و پز، لباسشویی، نگهداری مواد غذایی و سایر موارد استفاده می‌شوند. این دسته از لوازم خانگی به طور کلی به اتصالات ویژه مانند برق، گاز، لوله کشی یا تهویه مجهز هستند که همین موضوع باعث می‌شود امکان حرکت دادن آنها در خانه وجود نداشته باشد. لوازم خانگی کوچک به لوازمی اطلاق می‌شود که غالبا بر روی کانترهای آشپزخانه یا میز قرار می‌گیرند و بیشتر آنها را می‌توان در خانه جابه جا کرد. از این دسته می‌توان به بلندر، چای ساز یا قهوه ساز، اتو، دستگاه تصفیه هوا و… اشاره کرد. در دسته لوازم خانگی الکترونیکی مصرفی هم وسایلی جای می‌گیرند که برای تفریح، ارتباطات و فعالیت در دفاتر و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنها می‌توان به تلویزیون و سیستم‌های موسیقی اشاره کرد.

این مطالعه و پژوهش نشان می‌دهد که بازار لوازم خانگی جهان در سال ۲۰۱۷، ارزشی حدود ۵۰۱,۵۳۲میلیارد دلار داشت و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۷۶۳,۴ میلیارد دلار برسد که این موضوع نشان از رشد ۵,۴درصدی نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ دارد و البته گفته می‌شود بخشی از این افزایش رشد فروش به تجارت الکترونیک و توسعه آن مربوط می‌شود.

یخچال، قهرمان بازار لوازم خانگی دنیا

در این گزارش به هر یک از طیف‌های لوازم خانگی به صورت جداگانه پرداخته شده و در آن، یخچال و یخچال فریزر به عنوان کالایی معرفی شده است که بیشترین سهم بازار لوازم خانگی جهان را دارد. به هرحال امروزه به دلیل افزایش نرخ اشتغال زنان و نیاز آنها به نگهداری بیشتر مواد غذایی وهمچنین افزایش سطح درآمد خانوارها، یخچال به عنوان بخش ضروری هر خانه‌ای محسوب می‌شود. طبق این گزارش، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) یخچال‌ها در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵، حدود ۶,۳درصد پیش‌بینی می‌شود که البته این رقم از میزان پیش‌بینی شده برای کل بازار، یعنی ۵,۴درصد، بیشتر است.

ازسوی دیگر این لوازم خانگی در طول سال بدون وقفه کار می‌کند بنابراین میزان مصرف انرژی آن برای مصرف کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هم برای یخچال‌های دارای برچسب انرژی که در ساختار آنها کمپرسور مناسب با سیستم‌های یخ زدایی ویژه به کار رفته است، تقاضای زیادی وجود دارد. با توجه به این تقاضای بالا برای چنین کالایی، تولیدکنندگان این لوازم خانگی هم سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و پژوهش‌هایشان (R&D) انجام داده‌اند تا محصولاتی نوآورانه در زمینه میزان مصرف انرژی به بازار عرضه کنند و بتوانند به نیاز مصرف‌کنندگان پاسخ بدهند.

رشد بازار فریزر در کشورهای درحال توسعه

البته باید گفت که طیف کالاهای پرطرفدار در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه و فقیر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در کشورهای درحال توسعه همه لوازم خانگی به یک اندازه رشد تقاضا نداشته‌اند و با این که انتظار می‌رود به محض افزایش سطح درآمد، میزان تقاضا برای خرید یخچال، لوازم بزرگ آشپزی و ماشین لباسشویی بالا برود اما ازآنجا که این لوازم خانگی در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود بیشتر مردم به همان نمونه‌های قدیمی‌تر اکتفا کردند و تقاضا برای خرید فریزر، ماشین ظرفشویی و خشک کن لباس افزایش یافته است. البته باید یادآور شد که فریزر در جایگاه نخست قرار دارد و سریع‌ترین رشد تقاضا را در میان لوازم خانگی در کشورهای درحال توسعه و کشورهایی با درآمد کم یا متوسط به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود به ازای افزایش سرانه درآمد و افزایش هزینه برای غذا، در این کشورها در سال ۲۰۲۰ هم شاهد افزایش تقاضا برای فضای اضافی فریزر باشیم. از نگاه تحلیل گران، بهای نسبتا ارزان قیمت فریزرهای جداگانه هم این روند را شدت خواهد بخشید. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، امروزه این فریزرها محبوبیت چندانی ندارند و به همین دلیل رشد تقاضا و فروش هم برای این کالا ثبت نشده است.

این فروشگاه‌های تخصصی محبوب

در این گزارش به کانال‌های توزیع لوازم خانگی و فروش آنها نیز پرداخته شده است. این کانال‌ها شامل هایپرمارکت و سوپرمارکت‌های بزرگ، فروشگاه‌های تخصصی لوازم خانگی، تجارت الکترونیک و. . می‌شود. نمودار حاصل از تحقیقات در این گزارش نشان می‌دهد که فروشگاه‌های تخصصی، سهم غالب را در ارائه و فروش لوازم خانگی دارند و در بازه زمانی مورد نظر نیز همچنان غالب خواهد بود چراکه مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند قبل از خرید، محصول مورد نظرشان را مورد ارزیابی و آنالیز علمی قرار دهند و مقایسه برندهای مختلف در کنار وجود یک مشاور، برایشان بسیار اهمیت دارد. همچنین طبق نتایج این گزارش، انتظار می‌رود که بخش تجارت الکترونیک در این بازه زمانی رشدی سریع با CAGR حدود ۶,۴درصد داشته باشد که این رشد را البته مدیون ضریب نفوذ بالای اینترنت و تلفن هوشمند در کنار پیشرفت‌های متعدد تکنولوژی خواهد بود.

نگاه منطقه‌ای به بازار لوازم خانگی

تحلیل گران این گزارش، به بازار لوازم خانگی نگاهی هم به صورت منطقه‌ای داشته‌اند. این گزارش بازار را در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه (آسیا-پسیفیک) و منطقه LAMEA مورد بررسی قرار داده است. گفتنی است بیشترین میزان رشد بازار منطقه‌ای به آسیا- پسیفیک اختصاص دارد و انتظار می‌رود بالاترین رقم CAGR را که ۶,۳درصد است، در این بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ ثبت کند.

 آمریکای شمالی (آمریکا، کانادا و مکزیک) با ضریب نفوذ بالای محصولات، یک بازار اشباع و همگن برای لوازم خانگی به شمار می‌رود و البته بیشتر تقاضا برای لوازم خانگی به تعویض این لوازم مربوط می‌شود. به بیان دیگر به دلیل سطح درآمد نسبتا بالای خانوارها، بیشتر آنها پیش از این، چنین کالاهایی را داشته‌اند و حالا به دلیل توجه به مصرف انرژی، علاقه به نمونه‌های جدید و… قصد خرید دارند درحالی که در کشورهای فقیر بسیاری از خانوارها برای بار نخست به خرید لوازم خانگی می‌پردازند.

اروپا (آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا) هم درزمینه بازار لوازم خانگی رشد قابل قبولی دارد. این رشد بازار به پایین بودن نرخ بهره و وضعیت اقتصادی خوب این منطقه بازمی گردد. در این بازار شاهد افزایش میزان تقاضا برای لوازم خانگی گران قیمت built-in یا لوازم یکپارچه همچون اجاق گازها و ماشین‌های طرفشویی built-in هستیم.

در این گزارش برای منطقه LAMEA نیز که کشورهایی مانند برزیل، افریقای جنوبی، عربستان سعودی، امارات تحده عربی و… را در برمی گیرد رشد خوبی در زمینه بازار لوازم خانگی تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده است هرچند به پای آسیا-اقیانوسیه نمی‌رسد.

آسیا-اقیانوسیه، پیشتاز بازار

طبق این گزارش، انتظار می‌رود بازار لوازم خانگی در آسیا-پسیفیک (آسیا-اقیانوسیه) با توجه به افزایش سطح درآمد خانوارها، رشد شهرنشینی، افزایش طبقه متوسط و افزایش نسبی سطح درآمد، دسترسی آسان به کالا از طریق توسعه کانال‌های خرده فروشی و تغییر سبک زندگی مردم بیشترین رشد را در جهان تجربه کند و به رقم CAGR 6,3درصدی دست یابد. از کشورهای این منطقه می‌توان به چین، هندوستان، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی اشاره کرد.

میزان درآمد آسیا -اقیانوسیه از بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۶۵,۲میلیارد دلار بوده است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان از رشد CAGR حدود ۱۰,۳درصدی دارد. این منطقه در سال ۲۰۱۷ نیز حدود دوپنجم از کل درآمد بازار لوازم خانگی جهان را به خود اختصاص داد. انتظار می‌رود این روند رشد در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ همچنان ادامه داشته باشد و این منطقه پیشتاز باقی بماند.

درواقع می‌توان گفت افزایش استانداردهای زندگی، احساس نیاز به رفاه بیشتر در انجام کارهای روزمره، تغییر سبک زندگی و لایف استایل مردم به همراه تبلیغات جذاب و ابتکاری کمپانی‌های تولید کننده، بازار این منطقه را دگرگون کرده است. افزایش جمعیت شهرنشین و بالا رفتن تعداد خانواده‌های متوسط جوامع این منطقه، سبب شده است تا لوازم خانگی ارزان قیمت در این منطقه بسیار پرطرفدار باشند وبخش عمده بازار را به خود اختصاص دهند چراکه این افراد، علاقه‌مند به تجربه زندگی راحت در نتیجه استفاده از تکنولوژی‌های موجود در بازار هستند. افزایش اشغال زنان و وقت کم آنها برای انجام امور روزمره خانه نیز از دیگر مواردی است که زمینه ساز رشد این بازار شده است.

صدرنشینی چین

اما بیشترین سهم این بازار بزرگ به کدام کشور تعلق دارد؟ در پاسخ باید گفت که در بازار لوازم خانگی آسیا – اقیانوسیه، چین در صدر قرار گرفته است. برندهای چینی ارزان قیمت در این منطقه از نظر حجم کالا پیشتاز هستند هرچند تولیدکنندگان کره جنوبی هم بخش قابل توجهی از بازار این منطقه را در اختیار دارند.

اما با توجه به روند روبه رشد بازار لوازم خانگی در این منطقه، تولیدکنندگان باید به چه موضوعی بیش از سایر موارد توجه کنند؟ گفتنی است که مصرف‌کنندگان این منطقه، همگی بیش از هر چیز به میزان مصرف انرژی توجه دارند به همین دلیل هم محصولات دوستدار محیط زیست (Eco-friendly) مبتکرانه در شکل دهی بازار آسیا اقیانوسیه نقش مهمی دارند. درواقع به دلیل تغییر نگاه مصرف‌کنندگان، راه وسایل خانگی هوشمند هموارتر شده و انتظار رشد آنها در بازار آسیا-اقیانوسیه می‌رود. همچنین با توجه به توسعه فناوری اینترنت اشیا (IOT)، مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در خانه‌های هوشمند متصل به اینترنت هستند و ضریب نفوذ بالای اینترنت در این منطقه، فاکتور مهمی برای رشد این بخش به شمار می‌رود.

فروش ۵۷۱,۷میلیارد دستگاه لوازم خانگی

یکی دیگر از موسسات پژوهشی که در زمینه بازار لوازم خانگی مطالعاتی انجام داده، freedoniagroup است. طبق گزارش این موسسه، انتظار می‌رود با توجه به افزایش ساخت و ساز و میزان استقبال از خانه‌های مبله به‌ویژه در کشورهای صنعتی، میزان فروش جهانی لوازم خانگی عمده تا سال ۲۰۲۳ سالانه رشد ۲,۷درصدی را تجربه کند و به ۵۷۱,۷میلیارد دستگاه برسد.

این موسسه یادآور شده است که چین در سال ۲۰۱۹ از نظر تعداد خریداران و همچنین تولید عمده لوازم خانگی اصلی، در جهان پیشتاز بوده است. این کشور بزرگ‌ترین جمعیت جهان را دارد و خانه صنعت لوازم خانگی به شمار می‌رود که نتیجه آن، بازار داخلی قابل توجهی برای لوازم خانگی اصلی است. به گفته تحلیل گران این موسسه، چین نیروی کار ارزان در اختیار دارد که بسیاری از کمپانی‌های چندملیتی تولیدکننده لوازم خانگی از این ظرفیت در تولید خود استفاده می‌کنند و عملا وابستگی شدیدی به چین دارند. از دیگر نکاتی که این موسسه پژوهشی عنوان کرده، این است که هندوستان و اندونزی به دلیل رشد اقتصادی سریعشان، سریع‌ترین رشد را در میزان تقاضای بازار داخلی ثبت کرده‌اند.

از نگاه تحلیل گران این موسسه، چین تاکنون بزرگترین بازار لوازم خانگی جهان بوده و در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲۶درصد از کل فروش لوازم خانگی جهان را در اختیار داشت آمریکا بعد از آن با سهم ۱۰درصدی قرار داشته است. پس از آن بازار لوازم خانگی در کشورهای کم درآمدتر در آسیا و منطقه خاورمیانه و افریقا بیشترین رشد را تجربه کرده است. از این کشورها می‌توان به هندوستان، اندونزی و مصر و نیجریه اشاره کرد. در این گزارش دلیل این موضوع هم ظهور طبقه متوسط عنوان شده است که سبب می‌شود تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان توانایی خرید لوازم خانگی مختلف را پیدا کنند. رشد شهرنشینی و افزایش زیرساخت‌های شهری و دسترسی بیشتر مردم به برق و آب آشامیدنی و همچنین افزایش تعداد خانه‌های مسکونی و نوساز از دیگر موارد تأثیرگذار در این موضوع عنوان شده است.

درواقع در کشورهای در حال توسعه بالا رفتن سطح درآمد، منجر به ایجاد طبقه متوسط در تعدادی از این کشورها شده که درنهایت افزایش خرید لوازم خانگی و تغییر نمونه‌های قدیمی را به دنبال داشته است. درحالی که این رشد تقاضا در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر بوده است و بیشتر به تعویض این لوازم خانگی محدود می‌شود. در این گزارش هم بعد از چین، هندوستان به عنوان کشوری معرفی شده که به دلیل افزایش سریع شهرنشینی، بیشترین رشد بازار لوازم خانگی را دارد. افزایش طبقه متوسط در ژاپن و استرالیا نیز بازار لوازم خانگی این دو کشور را در مسیر رشد قرار داده است. تحلیل گران این گزارش معتقدند در کشورهای توسعه یافته با درآمد بالا، مصرف‌کنندگان باید به دنبال نوآوری به‌ویژه در زمینه مصرف انرژی باشند تا بتوانند بازار را رونق بخشند.

یک نگاه آماری متفاوت

موسسه پژوهشی Technavio هم در گزارش خود بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار داده و عنوان کرده است که ارزش بازار لوازم خانگی در این مدت به ۱۵۵,۵۴میلیارد دلار خواهد رسید که این موضوع حکایت از رشد CAGR حدود۷درصدی دارد. این موسسه در گزارشی به طور مجزا وضعیت بازار لوازم خانگی مربوط به پخت و پز (Cooktops & Cooking Ranges) را مورد بررسی قرار داده و یادآور شده است که در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار جهانی این بخش از لوازم خانگی حدود ۳۰,۲میلیارد دلار از کل بازار لوازم خانگی بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ ارزش بازار جهانی این بخش از لوازم خانگی به ۵۹,۷میلیارد دلار برسد که این رقم نشان از رشد ۵,۹درصدی دارد. تا سال ۲۰۲۵ ارزش این بخش از بازار لوازم خانگی مربوط به چین به حدود ۸,۲میلیارد دلار خواهد رسید. در ژاپن ارزش این بازار در بازه زمانی مورد مطالعه، به ۳,۲میلیارد دلار می‌رسد و کشورهای آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه هم رشد مناسبی را تجربه خواهند کرد.

    

لینک کوتاه : https://ihai.org.ir/new/?p=714
  • منبع : نشریه پیک شورا (استفاده از این مقاله در سایر نشریه‌ها فقط با ذکر منبع بلامانع است)
  • 66 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.