• امروز : چهارشنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۰
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 16 June - 2021
در گفت‌وگو با سید محمد موسوی مدیر عامل شرکت ثناگستر ایرانیان و برند بنس عنوان شد:

مشتریان؛ سرمایه اصلی هر مجموعه صنعتی هستند

  • کد خبر : 2543
  • 27 آبان 1399 - 6:12

ما تولیدکنندگان بدون کارخانه هستیم

مجموعه بنس (BENESS) از سال ۹۱ تولید اجاق گاز رومیزی و هود و فرتوکار را آغاز کرد. این برند یکسال بعد انواع یخچال فریزرهای با کیفیت را از شرکت گل آسای سرما به صورت OEM تهیه و در بازار توزیع کرد و سپس فعالیت خود را در عرصه توزیع کالای داخلی صنعت لوازم خانگی گسترش داد. برند بنس در حال حاضر با تکمیل سبد کالای خود از تولیدکنندگان داخلی که شامل ماشین لباسشویی اتوماتیک، لباسشویی دوقلو، جاروبرقی، تلویزیون و انواع اجاق گاز فر و مبله است؛ به فعالیت و توزیع محصولات در صنعت خانگی می‌پردازد. با توجه به اینکه برند‌سازی در صنعت لوازم خانگی اهمیت فراوانی دارد با مدیر مجموعه بنس به گفت وگو نشستیم. محمد موسوی مدیر عامل این مجموعه به مجله پیک شورا گفت: «یکی از عمده‌ترین اهداف این مجموعه تهیه و توزیع کالاهای مرغوب صنعت لوازم خانگی از شرکت‌های معتبر داخلی و توزیع آن در بازار صنعت لوازم خانگی است. به عبارت دیگر هدف برند از توزیع کالای باکیفیت در سطح بازار، حمایت از تولیدات ملی و حقوق مشتریان صنعت لوازم خانگی داخلی است.» حاصل گفت وگو با مدیر عامل برند «بنس» پیش روی شماست.

در ابتدا خود را معرفی فرموده و بفرمایید برند بنس چگونه شکل گرفت؟

سید محمد موسوی متولد ۱۳۵۴ هستم. اینجانب از سال ۱۳۷۷ وارد صنعت لوازم خانگی شدم و در این حوزه فعالیت خود را ادامه دادم. در مقطع لیسانس در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کردم. هم‌اکنون نیز در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار مشغول به تحصیل هستم. مجموعه «بنس» مجموعه بازرگانی است که بیست وچند سال است که در عرصه تولید در کل کشور فعالیت می‌کند اما برند بنس به طور مشخص در حدود ۱۰ سال است که فعالیت خود را در عرصه توزیع کالا آغاز کرده است. عمده فعالیت ما در مجموعه برند بنس در توزیع نظامند صنعت لوازم خانگی خلاصه می‌شود. در حقیقت ما محصولات با کیفیت لوازم خانگی را تهیه و در حدود دوهزار فروشگاه درکل کشور توزیع می‌کنیم.

شاید این طرح این پرسش بی‌معنا نباشد که ایده ایجاد برند چگونه به ذهن شما خطور کرد و چرا به فکر راه‌اندازی این برند افتادید؟

هر فعالیت اقتصادی به ناچار باید دوره تکامل را طی می‌کند و می‌بایست در یک شاخه خاص متمرکز فعالیت خود را ادامه دهد. اگر می‌خواستیم در عرصه صنعت لوازم خانگی ورود پیدا کنیم، یا باید در عرصه واردات حاضر می‌شدیم یا در عرصه تولید فعالیت می‌کردیم اما ما راه دیگری را برگزیدیم که تاکنون کمتر امتحان شده بود. تلاش ما این بود که با برند‌سازی معتبر در میان توزیع‌کنندگان محصولات لوازم خانگی در سراسر کشور، اطمینان خاطر مشتریان و توزیع کنندگان صنعت لوازم خانگی داخلی را جذب کنیم که محصولات با کیفیتی را تهیه و توزیع می‌کنند. به عبارت دیگر تلاش داشتیم هم کیفیت محصولات را تضمین و هم حاشیه سود مبادی توزیع‌کنندگان را تأمین کنیم تا در این بازی برد برد، تولید کننده، فروشنده و خریدار بهره‌مند شوند و رضایت کافی داشته باشند.

می‌توانید به نقش و ضرورت برند‌سازی در تقویت صنعت لوازم خانگی اشاره‌ای داشته باشید؟

وجود برند‌سازی چند سالی است که با قوت تمام در صنعت لوازم خانگی نمایان شده است. در حقیقت هدف برندسازی؛ جلب اعتماد مشتریان و تضمین کیفیت برند است. الان مجموعه‌هایی که صاحب برند هستند دوش به دوش تولید‌کنندگان این صنعت مشغول به فعالیت هستند و به نوعی کیفیت محصولات در بازار را رصد می‌کنند. به جرات می‌توانم بگویم؛ ۴۰ تا ۵۰ درصد فرایند توزیع در کارخانه‌ها، توسط برندها در سطح بازار انجام می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت؛ ما تولیدکنندگان بدون کارخانه هستیم.

فکر می‌کنم در شرایط فعلی با خروج برندهای خارجی از صنعت لوازم خانگی ایران فرصت مغتنمی است که در اختیار مجموعه‌هایی که صاحب برند قرار گرفته است. اگر کیفیت کالاها و احترام به حقوق مصرف‌کنندگان را در نظر بگیریم، برند‌سازی داخلی به توزیع مناسب کالاها در بازار صنعت لوازم خانگی کمک کرده و بازار را به سمت تداوم حضور محصولات خوب هدایت می‌کند.

یک محصول باید چه شرایطی داشته باشد تا برند شما را دریافت کند؟

کیفیت کالا و رضایت‌مندی مشتری دو مبحث مهمی است که در برند بنس به آن توجه ویژه‌ای شده است. تلاش داریم با توجه به شرایط ارزی و مواد اولیه که صنعت مظلوم لوازم خانگی به آن وابسته است، محصولات با کیفیت را انتخاب کرده و به بازار بفرستیم. فاکتورهایی نظیر به روز بودن فناوری‌ها، ماشین‌آالات مجهز، نظرات مشتریان، استانداری فنی قطعات، برخورداری از تکنولوژی روز دنیا، رعایت نکات کمی و کیفی همه جانبه در تولید محصول نهایی، بخشی از این شرایط است که برند بنس همواره آن را در نظر گرفته است. به عبارت دیگر در حقیقت با دیدن یک کالا محصول طراحی ذهن تولیدکننده را بررسی می‌کنیم و درباره کار با تولیدکننده تصمیم می‌گیریم. ما همچنان تلاش داریم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه که مصرف‌کنندگان باید با قیمت مناسب، بهترین محصول را انتخاب کنند، محصولات باکیفیت را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهیم. بنابراین تلاش ما این است که به حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان احترام گذاشته و انتخاب‌های مناسبی را در اختیار آنها بگذاریم.

چطور در مرور زمان توانستید محصولات را در فرایند مشخصی به درستی انتخاب کنید؟

ما معتقدیم؛ مهم‌ترین سرمایه هر مجموعه صنعتی مشتریان و مخاطبان آن هستند که این موضوع در صنعت لوازم خانگی داخلی که طیف مشتریان وسیعی دارند؛ اهمیت زیادی دارد. هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی تعداد کارخانه‌هایی که از حوزه صنعت لوازم خانگی بیرون رفته‌اند از تعدادکارخانه‌هایی که به این صنعت وارد شده‌اند، بسیار بیشتر است و بالطبع تأثیر این مسئله در شبکه توزیع نیز خودش را بیشتر نشان داده و انتخاب مردم را حساس‌تر می‌کند. بنابراین برند‌سازی موفق کمک می‌کند با ایجاد رضایتمندی مشتریان، استانداردهای لازم در محصولات رعایت شود و انتخاب محصولات داخلی صنعت لوازم خانگی به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایرانی تمام شود. همان‌طور که قبلا گفتم مشتریان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند و هدف ما این است که بتوانیم به عنوان یک برند با مشتریان ارتباط روحی و روانی برقرارکرده و با آنان ارتباط دوستانه داشته باشیم. پیام تبریک و ارسال کیک تولد به مناسب تولد مشتریان بخشی کوچکی از این اقدامات است. در حقیقت پیام ما این است که برند بنس بدون مشتریان خود حضور نخواهد داشت و آنها مهم‌ترین سرمایه شرکت هستند.

می‌توانید به چند نوع از محصولاتی که با برند شما روانه بازار شده‌اند، مثالی بزنید؟

محصولات توکار مانند فر، اجاق رومیزی، هود، محصولات برودتی مانند یخچال، لباسشویی دوقلو اتوماتیک، جاروبرقی، اجاق گاز مبله و تلویزیون عمده محصولات صنعت لوازم خانگی هستند که با برند بنس وارد بازار شده‌اند.

فکر می‌کنید در مسیر برندسازی نیازمند چه نوع حمایت‌هایی از سوی دولت هستید؟

مشکلات برندها در ایران کم نیستند. در این شرایط باید هزینه‌های برند را باید حداقل حاشیه سود تأمین کنیم. ما در حال حاضر ۴ مجموعه داریم که ۱۱۰ نفر در آن فعال هستند و با همه وجود درحال حمایت از برندهای داخلی هستیم به خصوص که امسال سال به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، توقع حمایت‌های قانونی بیشتری داریم تا بازار داخلی صنعت لوازم خانگی دوام و بقا پیدا کند. به عنوان مثال اخیرا در فرایند ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ مشکل داشتیم زیرا برندها در فرایند ثبت تعریف نشده و ما نه تولیدکننده و نه واردکننده صنعت لوازم خانگی محسوب می‌شدیم. همین موضوع ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ را با مشکل مواجه کرده بودند با رایزنی‌هایی که توسط انجمن با سازمان حمایت داشتیم، این مسئله تا حدودی رفع شد اما نیازمند تدوین سازو کارهای قانونی دقیق و شفاف برای گسترش و نهادینه شدن فرایند برندینگ در صنعت لوازم خانگی هستیم. نکته مهم این است نباید برند‌سازی داخلی را خارج از بدنه تولید ببینیم و باید باور کنیم برندینگ، بخشی از بدنه تولید است. با توجه به کثرت برند‌سازی در سطح کشور ما از درآمد تولیدکنندگان نیز برخودار نیستیم، بنابراین ما نیاز به سندیکای داریم که منافع ما را تأمین کند. در پایان باید بگویم امیدوارم در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است با درک صحیح از ضرورت برند‌سازی در بازار ایران؛ شاهد حمایت‌های بیشتری از این مقوله باشیم.

لینک کوتاه : https://ihai.org.ir/new/?p=2543
  • منبع : پیک شورا
  • 290 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.