• امروز : چهارشنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۰
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 16 June - 2021
بهمن آرمان، اقتصاد‌دان در گفت‌وگو با پیک شورا

صنعت لوازم خانگی ایران قابلیت تولید در مقیاس جهانی دارد

  • کد خبر : 2546
  • 27 آبان 1399 - 6:28

صنعت لوازم خانگی در ایران در شرایط خاصی به سر می‌برد. این صنعت در شرایط فعلی کشور ایران جای پیشرفت گسترده‌ای دارد اما این راه پیشرفت نیازمند درنظرگرفتن ضروریاتی است که باید بیش از گذشته به آن توجه نمود و برای آن راهکار تعیین کرد. اولین نکته این است که صنعت لوازم خانگی از پراکندگی زیادی برخوردار است وتولید در بسیاری از موارد در مقیاس صنعتی صورت نمی‌گیرد.

متأسفانه بنا به دلایل گوناگون تولیدات برخی کارخانجات صنعتی گاهی به چند ده هزار دستگاه نمی‌رسد و این حجم تولید نمی‌تواند در شرایط برندینگ کالا قرار بگیرد زیرا فرایند جهانی شدن برندها باید با حجم تولید جهانی در مقیاس جهانی همراه باشد. موضوع دیگر تکنولوژی‌های به روز صنعت لوازم خانگی است.

تولیداتی که در ایران صورت می‌گیرد باید همواره از تکنولوژی روز برخوردار شوند وگرنه نمی‌توانند از بعد کیفیت و قیمت با همه توان با رقبای خارجی رقابت کنند. در کشورهایی که در صنعت لوازم خانگی پیشرفت جدی داشته‌اند، تولیدات صنعت لوازم خانگی به شکل وسیعی انجام می‌شود و مشتریان داخلی و خارجی خوبی دارد.

کشور کره جنوبی مثال خوبی در این حوزه به شمار می‌رود که بسیاری از کشورهای منطقه را در این حوزه کنار زده است. با توجه به شرایط فعلی کشور اگر در سیاست‌های اقتصادی در راستای حمایت از تولیدکنندگان تجدید نظر نکنیم و طرح‌های توسعه و تحقیق نوین را به کار نگیریم، تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران توان سرپا ماندن را ندارند.

امروز در کشور ایران اجزا و قطعات لوازم خانگی وارداتی هست و با این وصف صنعت لوازم خانگی تنها به شرایط مونتاژ می‌رسد. در ابتدای انقلاب تلاش‌هایی صورت گرفت تا اجرا و قطعات صنعت لوازم خانگی در داخل صورت بگیرد اما این روند بنا به دلایل گوناگون ادامه پیدا نکرد. در حال حاضر نیز قطعات دیجیتالی و مواد اولیه از بیرون کشور می‌آید و بنابراین می‌توان گفت اساس و پایه صنعت لوازم خانگی بر واردات بنا شده است.

فراموش نکنیم صنعت لوازم خانگی در ایران نوپا است اما نباید این نکته را از نظر فراموش کرد که اگر دولت با اعمال راهکارهای درست اقتصادی از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کند ایران می‌تواند در صنعت لوازم خانگی به هاب منطقه تبدیل شود و بازار ۲۵۰ میلیون نفری آسیای میانه را از آن خودکند زیرا عراق و عربستان و کشورهای آسیای میانه بازار برزگی ندارند که بتوانند تولید انبوه داشته باشند.

به یاد داشته باشیم، لازمه پیشرفت صنعت لوازم خانگی این است که باور کنیم تا زمانی که ایران در ابعاد جهانی تولید نکند، نمی‌تواند در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد و لازمه تحقق این امر اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه جدید، تجدید در سیاست‌های دولتی و توسعه برندسازی ملی در صنعت لوازم خانگی است.

لینک کوتاه : https://ihai.org.ir/new/?p=2546
  • منبع : پیک شورا
  • 264 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.