• امروز : چهارشنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۰
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 16 June - 2021

اساسنامه انجمن

  • 12:29
  • 11 مرداد 1399

پیشگفتار

صنعت لوازم خانگی یکی از رشته‌های شتاب‌دهنده توسعه صنعتی است. صنعتی متنوع با کاربرد‌های گوناگون که به‌صورت گسترده علاوه‌بر استفاده وسیع خانگی و تأمین‌کننده نیاز ضروری و غیرقابل اجتناب خانواده‌ها، در بخش‌های اداری و تجاری کاربرد دارد و سهم بسیار وسیعی از بازار را به‌خود اختصاص داده است. صنعتی که برای صنایع فولاد، پتروشیمی، مس و… ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

با توجه به این ویژگی‌ها، ایجاد فضای کسب‌وکار مطلوب برای تعالی و تکامل این صنعت- به‌وجود آوردن شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه واحد‌های صنعتی- بررسی قوانین و مصوبات مرتبط با تولید، تعرفه، مسائل پولی و صادرات و… توسعه فرهنگ صنعتی- تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه و ارتقاء سطح مدیریت در این بخش- توسعه و استفاده از تکنولوژی پیشرفته و جذب فن‌آوری- تولید محصولات رقابتی قابل رقابت با محصولات خارجی- توسعه صادرات، و… محور و مرکز ثقل برنامه‌های انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به‌شمار می‌آیند.

تشکلی که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۶۱ با نام «شورای سازندگان وسایل گازسوز و سیلندر گازمایع» آغاز کرد و در مسیر تحول و تکامل در سال ۱۳۸۰ به «شورای صنایع گاز و لوازم خانگی» تغییر کرد و بالاخره در سال ۱۳۸۸ به «انجمن صنایع لوازم خانگی ایران» تبدیل شد و در این سال‌های متمادی، فعالیت هدف‌گرا و مؤثر را با بهره‌گیری از خردجمعی و برخورداری از مدیریت دانش محور و جامع‌نگر در کارنامه موفق خود ثبت کرده است.

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با احساس مسئولیت در برابر مسائل و نیازهای این صنعت در شرایط گوناگون و پای‌بندی به رسالت خویش در حل مسائل و رفع موانع و گذر از بحران‌ها کوشیده‌ است.

مقدمه:

 به‌منظور ساماندهی امور مربوط و حفظ توازن و نظم و فراهم‌کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست‌اندرکاران و به‌هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این‌گونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار و پاسخگویی به مسائل، مشکلات و نارسائی‌ها در چارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به استناد بند «ک» ماده (۵) قانون تشکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ماده (۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۶۹/۱۲/۱۵ تحت نظارت اتاق ایران مطابق با مفاد زیر تشکیل می‌گردد:

فصل اول: اهداف و کلیات

بخش اول: هدف

تقویت روحیه تشکل‌گرایی و بهره‌گیری از خردجمعی- ترویج و توسعه مدیریت دانش‌محور در صنایع لوازم خانگی- ارتقاء سطح فرهنگ صنعتی- شناسایی و بررسی مشکلات اساسی و نقاط ضعف‌وقوت این صنعت به‌منظور برنامه‌ریزی جامع برای توسعه و رشد کمی و کیفی لوازم خانگی- افزایش بهره‌وری فرآیند‌های تولید- بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش کارآیی و راندمان در صنایع لوازم خانگی- ایجاد زمینه‌ها و امکانات مناسب و مطلوب برای تولید محصولات رقابتی به‌منظور توسعه بازار لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و دانش فنی- توسعه و تعمیق پیوند بین علم و صنعت در واحد‌های صنعتی.

بخش دوم: کلیات

ماده ۱) نام: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

ماده ۲) اقامتگاه قانونی: تهران

تبصره: درصورت تغییر اقامتگاه قانونی مراتب در روزنامه کثیر‌الانتشار منتخب آگهی و کتباً به‌اطلاع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد رسید.

ماده ۳) تابعیت: انجمن دارای تابعیت ایرانی است.

ماده ۴) حوزه فعالیت: حوزه فعالیت انجمن در سراسر کشور است. انجمن می‌تواند پس از تصویب هیأت‌مدیره و تأئید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراکز استان‌ها شعبه و در شهرستان‌ها نمایندگی دایر نماید.

تبصره: شرایط تشکیل شعب و نمایندگی باید مطابق با آئین‌نامه‌های اجرایی ذیربط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باشد.

ماده ۵) مدت فعالیت: مدت فعالیت انجمن از تاریخ تأسیس نامحدود است.

ماده ۶) سال مالی انجمن از اول فروردین هرسال شروع و در آخر اسفندماه همان سال پایان می‌یابد.

فصل دوم: وظایف انجمن، اعضاء، شرایط عضویت و محل تأمین هزینه‌ها

بخش اول: اصول وظایف و اختیارات انجمن

ماده ۷) اصول وظایف و اختیارات انجمن به شرح زیر است:

  • بررسی، تحقیق و شناخت دائم و مستمر مسائل مختلف جاری و آینده واحد‌های تولید‌کننده لوازم خانگی و صنایع وابسته به‌آن از طریق اخذ گزارشات لازم و بازدید.
  • تهیه آمار‌های دقیق و مستمر از ماشین‌آلات، نیروی شاغل و مورد نیاز، ظرفیت تولیدی موجود و بالقوه، مواد اولیه و کالا‌های نیمه ساخته و قطعات مورد مصرف، نوع و میزان تولید هر یک از مصنوعات و دیگر موارد لازم به‌تفکیک در هر واحد.
  • بررسی، تحقیق و شناخت نیاز‌های جامعه و تعیین اولویت در ساخت لوازم خانگی و طبقه‌بندی انواع مختلف لوازم خانگی، مورد نیاز هماهنگ با الگوی مصرف.
  • بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات گرد‌آوری شده.
  • تشکیل آرشیو آمار و اطلاعات به‌منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تهیه طرح‌های لازم.
  • توسعه سایت انجمن متناسب با فعالیت‌های آن به‌منظور انعکاس و معرفی اهم اخبار و اقدامات انجمن.
  • بررسی و تحقیق برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در تولید و استفاده از لوازم خانگی و تهیه دستور‌العمل یا طرح‌های لازم در این زمینه.
  • تقویت واحد‌های تحقیق و توسعه در صنایع لوازم خانگی.
  • تحقیق و بررسی آخرین روش‌ها در زمینه تولید لوازم خانگی.
  • ترویج و اشاعه مدیریت بازاریابی نوین و ارتباط با مشتری.
  • همکاری با ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو وابسته به‌نهاد ریاست جمهوری.
  • عضویت انجمن در تشکل‌های مهم صنایع لوازم خانگی دنیا و بهره‌گیری از عضویت و ارتباط با آنان برای توسعه کمی و کیفی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران.
  • همکاری مؤثر با معاونت علمی، فن‌آوری ریاست‌جمهوری.
  • فراهم‌کردن زمینه کمک به ‌اعضاء جهت عقد قرارداد فروش محصولات در داخل و خارج کشور.
  • تلاش برای ساماندهی صادرات و بهبود کیفیت خدمات‌دهی اعضاء.
  • کسب اطلاعات مربوط به‌عرضه و تقاضا، قیمت، بازار‌های مصرف و تولید، برای ارائه به ‌اعضاء با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی جهت نیل به‌ اهداف توسعه صادرات.
  • مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین و مصوبات مرتبط با تولید کالا، صادرات کالا‌ها و خدمات در جهت حفظ منافع ملی اعضاء.
  • ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین‌المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران و فراهم‌سازی زمینه تأمین تسهیلات مالی در جهت توسعه فعالیت‌های اعضاء.
  • ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و وظایف انجمن، فعالیت‌های صادراتی اعضاء و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی.
  • کمک به‌تحقق هدف‌های کمی‌وکیفی تعیین‌شده برای صادرات کالا‌ها یا خدمات موضوع فعالیت انجمن.
  • تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در آن بخش از تولید که زمینه افزایش صدور کالا‌ها یا خدمات موضوع فعالیت انجمن را فراهم می‌کند.
  • تلاش برای افزایش دسترسی به ‌بازار‌های جهانی کالا‌ها یا خدمات صادراتی موضوع فعالیت انجمن و ایجاد فرصت‌های مناسب برای کلیه اعضاء جهت ورود به‌این بازار‌ها.
  • معرفی اعضاء به ‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز.
  • اجرای آن بخش از وظایف اجرایی و تحقیقاتی مرتبط با تولید و صادرات که از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی به انجمن تفویض می‌شود.
  • ارائه پیشنهادات اجرایی جهت رفع مشکلات تولید و صادرات کالا‌های موضوع فعالیت انجمن به‌نهاد‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط و ارسال رونوشت آن به‌اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران جهت اطلاع.
  • کوشش برای جذب سرمایه- فن‌آوری- دانش فنی، برای رشد و ارتقاء زمینه‌های موضوع فعالیت انجمن.
  • برنامه‌ریزی و برگزاری همایش با موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت انجمن در تهران یا شهرستان‌ها.
  • انتشار ماهنامه تخصصی.
  • انتشار کتب- مجلات و جزوات آموزشی و بروشور.
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های صنعتی- آموزشی- تحقیقاتی و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت انجمن با سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا خصوصی و تشکل‌ها و نیز دانشگاه‌ها و مراکز علمی.
  • بررسی، شناخت و تعیین منابع تأمین مواد اولیه در داخل و خارج از کشور بر‌اساس کیفیت و مشخصات قابل قبول و مبتنی‌بر ضوابط تولید در این صنعت.
  • بررسی، تحقیق و کمک به‌ ایجاد امکانات ساخت هرچه بیشتر قطعات در داخل کشور.
  • جمع‌آوری و مطالعه دقیق لوایح، قوانین، مقررات، مصوبات، دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به‌تأسیس، اداره، تولید و توزیع محصولات واحد‌های عضو به‌منظور شناخت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و انعکاس آنها به ‌اعضاء در جهت آشنایی بیشتر و رعایت موارد قانونی توسط آنان.
  • بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی در زمینه عرضه و تقاضا و تهیه گزارشات لازم.
  • مطالعه و شناخت حدود و انواع وظایف و تکالیف سازمان‌های ذیربط و برقراری ارتباط مستمر با آنها در حد نیاز و برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم به‌منظور جلب همکاری در جهت حمایت از لوازم خانگی و ایجاد تفاهم و هماهنگی لازم.
  • کسب آخرین اطلاعات صنعت لوازم خانگی و قطعات وابسته از سازمان‌ها، مؤسسات و مراجع مختلف ذیربط داخلی و خارجی.
  • برگزاری نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی و قطعات وابسته و دیگر موضوعات مرتبط با این صنعت در ایران و عند‌اللزوم احداث سالن و فضای مناسب نمایشگاهی.
  • برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی یا اختصاصی در خارج از کشور.
  • تهیه و تدوین ضوابط تولید و شناخت اولویت در ساخت لوازم خانگی و قطعات وابسته.
  • تهیه و تدوین ضوابط لازم جهت استاندارد کردن مواد اولیه و قطعات مصرفی و جلوگیری از تنوع غیرمتعارف به‌منظور ارتقاء سطح کیفی محصولات با همکاری واحد‌های صنعتی.
  • تهیه و تدوین ضوابط لازم جهت تولید قطعات منفصله مورد مصرف در این صنعت به‌منظور ایجاد سهولت در امر تعمیرات و خدمات پس از فروش با همکاری واحد‌های صنعتی.
  • راهنمایی واحد‌ها در زمینه توسعه و افزایش تولیدات و هماهنگ نمودن سیاست‌های تولیدی به‌منظور رفع نیاز‌های جامعه و فراهم شدن امکانات صادرات.
  • کارشناسی و بررسی مسائل اقتصادی صنعت لوازم خانگی و مسائل اقتصادی واحدهای صنعتی عضو و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم.
  • راهنمایی اعضاء به‌لزوم برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف تولید و کمک به‌تهیه و تنظیم طرح‌ها و برنامه‌های آنان در جهت رسیدن به‌ حداکثر ظرفیت تولیدی و همکاری در تدوین برنامه‌های توسعه.
  • توصیه به‌واحدهای عضو و ارشاد آنان در زمینه‌های کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه و اجرای مقررات استاندارد.
  • تهیه و تدوین استاندارد‌های کارخانه‌ای مورد نیاز صنایع تحت پوشش.
  • همکاری با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تهیه و تدوین و بازنگری استاندارد‌های ملی.
  • بررسی نتایج آزمون لوازم خانگی و قطعات وابسته و تهیه گزارشات ادواری و راهنمایی واحد‌های عضو در جهت رفع موارد مغایر با استاندارد

تبصره: درصورت اعتراض واحد‌ها نسبت به‌ نتایج آزمون، انجمن موضوع را به ‌کمیته کارشناسی مربوطه ارجاع خواهد کرد.

  • حفظ و حراست و صیانت از مصالح و حقوق معنوی و حرفه‌ای واحد‌های عضو از طریق مراجع و نهادهای قانونی ذیربط و بهبود شرایط تولید آنان.
  • برقراری تفاهم و حسن رابطه بین واحد‌های عضو در جهت رعایت و تأمین منافع عمومی و مشترک اعضاء همراه با حفظ منافع و مصالح جامعه از طریق مجاهدت دسته‌جمعی و همکاری‌های فنی و مبادله اطلاعات و تخصص‌ها با یکدیگر.
  • سعی و تلاش برای جستجوی راه‌حل‌های مناسب و عملی برای مقابله با مسائل و مشکلات واحد‌های عضو و ارائه پیشنهادات و توصیه‌های عملی به‌ اعضاء در جهت رفع کمبود‌ها و نارسایی‌های آنان و کمک به‌ بهسازی دائمی کارخانجات در ابعاد مختلف.
  • تشریک مساعی با اعضاء و راهنمایی آنان در مورد چگونگی تأمین نیازمندی‌های تولیدی و حمایت از واحد‌های عضو در مقابل فروشندگان مواد اولیه، ماشین‌آلات، قطعات و لوازم یدکی.
  • کمک و همکاری بسیار نزدیک با دستگاه‌های اجرایی و مسئول به‌منظور برنامه‌ریزی و تهیه به‌موقع مواد اولیه مناسب و توزیع آن بین واحد‌های عضو بر‌اساس نیاز واقعی کارخانجات مبتنی‌بر میزان تولید و سایر ضوابط مقرر و مصوب.
  • ایجاد و اشاعه فرهنگ لازم به‌منظور بالا نگهداشتن کیفیت محصولات لوازم خانگی در سطح کشور در حد استاندارد‌های مطلوب داخلی و بین‌المللی.
  • راهنمایی واحد‌ها و تأکیدبر لزوم استفاده از آزمایشگاه برای کنترل کیفیت مواد اولیه، قطعات مصرفی و فر‌آورده‌های صنعتی و کمک به ‌آنها در تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه.
  • کمک به ‌واحد‌ها در زمینه کاهش هزینه‌ها، بهبود روش‌ها، ظرفیت‌سنجی، بالابردن راندمان و نیروی کار و افزایش بهره‌وری.
  • مطالعه عوامل قیمت تمام شده محصولات و راهنمایی‌های لازم به‌منظور کاهش هزینه‌ها.
  • ایجاد و اشاعه فرهنگ لازم برای استفاده بیشتر از متخصصین و به‌طور کلی ترویج مدیریت صحیح و علمی در بین واحد‌های عضو و آگاه‌کردن اعضاء و ترغیب آنان برای به‌کاربردن روش‌های علمی و عملی بهتر و استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های جدید.
  • کمک به‌ اعضاء در جهت ایجاد نظام صحیح مالی، اداری، حقوقی و فنی در واحد‌ها.
  • تشکیل دوره‌های آموزشی برای مدیران، مسئولان و دیگر کارکنان واحد‌های صنعتی در کلیه رشته‌ها و موضوعات مورد نیاز.
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فنی- حرفه‌ای برای کارگران شاغل در صنایع لوازم خانگی به‌منظور ارتقاء مهارت آنها و افزایش بهره‌وری.
  • برنامه‌ریزی و تعمیم برنامه‌های آموزشی و ایمنی برای مصرف‌کنندگان لوازم خانگی.
  • توصیه به ‌اعضاء و ارشاد آنان در مورد فراهم آوردن محیط کار مناسب در واحد‌ها.
  • ترویج و توسعه فرهنگ استفاده مردم از تولیدات ملی.
  • جلوگیری از رقابت‌های مضر در بین واحد‌های عضو و کمک به ‌رفع اختلافات احتمالی فی‌مابین آنها از طریق قبول حکمیت و داوری و عند‌اللزوم از طریق حکمیت مرکز داوری اتاق ایران برای حل و فصل اختلافات اعضاء و یا اختلافات اعضاء با دیگران.
  • ارائه پیشنهادات سازنده و مناسب در زمینه‌های مختلف به‌ دستگاه‌های مسئول ذیربط و اعزام نماینده برای شرکت در جلسات و مشارکت در بررسی و تدوین ضوابط مربوط به ‌صنعت لوازم خانگی و صنایع وابسته به ‌آن.
  • کمک و همکاری با مسئولین ذیربط دولتی در تنظیم و تدوین و اجرای صحیح قوانین کار، استاندارد و ضوابط بیمه‌های اجتماعی و کار‌آموزی و قوانین مالی و مالیاتی کشور و موارد دیگر.
  • همکاری با وزارت صنایع و معادن در زمینه تعیین ارز مورد نیاز واحدهای صنایع لوازم خانگی، ظرفیت و دیگر موارد مرتبط.
  • اظهار نظر نسبت به ‌صدور مجوز برای تأسیس واحد‌های صنایع لوازم خانگی، ظرفیت و دیگر موارد مرتبط.
  • همکاری با مسئولین ذیربط در بررسی برنامه‌های توسعه واحد‌های موجود و کمک به ‌مطالعه پروژه‌های مربوط به ‌تأسیس یا تغییر ظرفیت‌های متناسب با نیازمندی‌های مناطق مختلف کشور و اظهارنظر نسبت به آنان.
  • همکاری و کمک با سازمان‌های ذیربط در تنظیم، تدوین و اجرای روش‌های مناسب و صحیح توزیع کالا‌های تولیدی اعضاء.
  • همکاری با دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی، تحقیقاتی، آموزشی و صنعتی کشور به‌منظور تکوین و تعمیم تکنولوژی جدید و گسترش فرهنگ صنعتی در سطح کشور.
  • همکاری و کمک در تهیه و تدوین ضوابط و معیار‌های مربوط به ‌نصب، ‌تعمیرات و نگهداری لوازم خانگی و اقدام در تشکیل دوره‌های آموزشی و انتشار نشریات لازم برای دست‌اندرکاران تعمیرات و توزیع این صنعت.
  • عضویت در تشکل‌های صنعتی-  اقتصادی و مؤسسات علمی تحقیقاتی و همکاری با آنان.
  • همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران- شورا‌ها و اتاق‌های مشترک و دیگر نهاد‌های وابسته به این اتاق.
  • تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در انجمن.
  • ارائه خدمات کارشناسی به‌ اشخاص حقیقی و حقوقی.
  • اخذ وام یا تسهیلات از بانک‌ها و سازمان‌ها.
  • توصیه به‌ واحدهای عضو در اجرای مقررات ملی، نمونه‌گیری در خطوط تولید و انجام آزمایشات لازم درخصوص رعایت ضوابط استاندارد به‌منظور تحقق تضمین کیفیت محصولات.
  • تأسیس آزمایشگاه برای انجام انواع آزمون‌های کیفی، عملکردی و تعیین برچسب انرژی محصولات لوازم خانگی در انطباق با استانداردهای مورد نظر.
  • معرفی، اشاعه و آموزش و ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه استقرار ابزارای کیفی پیشرفته با آخرین دستاوردهای جهان درصنعت لوازم‌خانگی به‌منظور بهینه‌سازی کیفیت محصولات تولیدی.
  • ارائه مشاوره به واحدهای عضو و غیرعضو در زمینه استقرار سیستم‌های مدیریتی.
  • کوشش برای مقید و ملزم نمودن اعضاء به‌اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری کشور.
  • اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های حقوقی برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و مساعدت نهادها و سازمان‌های مسئول.
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای برای انعقاد قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و پرو تشکل‌های فنی بین اعضاء انجمن با نهادهای داخلی و خارجی.
  • تشویق و راهنمایی اعضاء به اجرای صحیح مقررات اقتصادی و رعایت شئون تجاری کشور و مفاد اساسنامه و ضوابط «انجمن» عندالزوم از طریق گروه داوری.
  • ایجاد فرصت‌های همکاری و توسعه فعالیت برای اعضاء.
  • ایجاد بستر و سازوکار لازم جهت پذیرش وظایف اجرایی دولت که در اجرای قوانین پنج‌ساله توسعه اقتصادی، قانون اجرای سیاست‌های اصل (۴۴) و دیگر قوانین مربوط به «انجمن» تفویض می‌شود و اجرای صحیح وظایف تفویض‌شده و ارائه گزارش عملکرد به‌دستگاه‌های مربوط.
  • همکاری مؤثر با معاونت علمی، فن‌آوری ریاست جمهوری.

بخش دوم: اعضاء

ماده ۸) کلیه فعالین در حوزه لوازم خانگی شامل:

اعضای اصلی:

  • تولید‌کنندگان لوازم خانگی و صنایع وابسته.
  • تولید‌کنندگان قطعات مربوط به ‌صنایع لوازم خانگی.
  • توزیع‌کنندگان گازمایع دارای مجوز صنعتی.

اعضای وابسته:

  • مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات و واحد‌های‌صنعتی تکمیل‌کننده چرخه‌‌تولید صنایع لوازم‌خانگی.
  • سازمان‌ها و مؤسسات علمی-  تحقیقاتی-  پژوهشی که مرتبط با صنایع لوازم خانگی می‌باشند.

بخش سوم: شرایط و چگونگی عضویت

ماده ۹) برای عضویت در انجمن، داشتن شرایط زیر اجباری است:

  • داشتن تابعیت ایرانی.
  • داشتن اجازه تأسیس یا پروانه بهره‌برداری یا گواهی فعالیت صنعتی.
  • داشتن کارت معتبرعضویت یا بازرگانی از اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور.
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست عضویت و مدارک لازم برای عضویت.
  • پذیرش و رعایت مفاد این اساسنامه و اجرای وظایف پیش‌بینی شده در آن و پذیرش تمام مصوبات ارکان انجمن.
  • پرداخت ورودیه- حق‌عضویت سالانه و تمام وجوهات مقرر و مصوب.

تبصره (۱): تشخیص صلاحیت متقاضیان و نیز پذیرش یا رد درخواست عضویت با کمیته عضویت انجمن خواهد بود. کمیته عضویت متشکل از دبیرکل و یک نفر از اعضاء هیأت‌مدیره و یک نفر کارشناس از انجمن که توسط دبیرکل انتخاب خواهد شد.

تبصره (۲): اعضاء وابسته حق رأی در انجمن نخواهند داشت.

بخش چهارم: محل تأمین هزینه‌های انجمن

ماده ۱۰) نظر به این‌که انجمن برای رسیدن به ‌اهداف و انجام وظایف خود تشکیلات و کارکنان مؤظفی باید داشته باشد و ناگزیر هزینه‌هایی خواهد داشت، بنابراین هزینه‌های آن از محل‌های زیر تأمین خواهد گردید:

  • دریافت ورودیه از اعضاء.
  • دریافت حق‌عضویت سالانه.
  • دریافت حق‌المشارکت از واحدهای صنعتی و مؤسسات خدماتی برای حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها.
  • قبول حق‌المشاوره، هدایا و کمک‌ها از اعضاء و اشخاص حقیقی‌ و حقوقی، وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها.
  • دریافت هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات آموزشی- تحقیقاتی- صنعتی- استاندارد و تهیه طرح‌های لازم.
  • قبول کمک‌های بلاعوض اعضاء یا اشخاص ثالث، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، نهادها و سازمان‌های عمومی.
  • وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضاء.

فصل سوم: ارکان “ انجمن” عبارتند از:

  • مجمع عمومی (عادی و فوق‌العاد)
  • هیات مدیره
  • بازرس
  • ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن که ریاست آن با دبیرکل انجمن است.

ماده ۱۱- مجمع عمومی:

مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری ومتشکل ازاعضاء یا نمایندگان رسمی اعضای “ انجمن” میباشد.

۱۱-۱- دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با یکبار درج آگهی در جراید کثیرالانتشار منتخب انجمن و حداقل پانزده و حداکثر چهل روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری و مقام دعوت کننده مجمع صورت می پذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانه ای توسط مقام دعوت کننده برای اعضاء ارسال می گردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیر الانتشار منتخب، مقام دعوت کننده باید از طریق اطلاع رسانی به مدیریت امور تشکل های اتاق ایران نسبت به قرار دادن آگهی دعوت در وبگاه رسمی اتاق ایران هماهنگی نماید.

۱۱-۲- نماینده هر عضو حقوقی در “ انجمن” جهت شرکت در مجامع عمومی و انشاء رأی باید عضو هیات مدیره یا مدیرعامل عضو مربوطه و دارای معرفینامه رسمی از سوی شرکت خود باشد. نماینده مزبور مکلف است شخصاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد. ضمناٌ اعضای حقیقی نیز می بایست اصالتاٌ در جلسه حضور یابند و اجازه توکیل حق رأی به غیر را ندارند.

۱۱-۳- اخذ رای در مجامع عمومی “ انجمن” بصورت علنی می باشد مگر زمانی که رأی گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیأت مدیره و بازرسان باشد  و یا به صلاحدید مجمع عمومی در موارد دیگر تصمیم به اخذ رای کتبی نماید.

۱۱-۴- نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیأت رییسه مجمع مرکب از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی برای اداره جلسه، رأی گیری خواهد کرد. سپس هیأت رئیسه منتخب اداره جلسه را به عهده می گیرد.

۱۱-۵- مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه “ انجمن” برای کلیه اعضاء لازم الاتباع می باشد.

۱۱-۶- منشی جلسه موظف است صورتجلسه ای مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضای حاضر به امضای هیأت رئیسه مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.

۱۱-۷- حضور نماینده اتاق ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی(عادی و فوق العاده) بعنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهار نظر خواهد نمود.

۱۱-۸- ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی “انجمن” باید رونوشتی از صورتجلسات مجامع عمومی (عادی و فوق‌العاده) منضم به فهرست حاضرین در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.

ماده ۱۲- مجامع عمومی بر دو نوعند:

  • مجمع عمومی عادی و عادی بطور فوق العاده،
  • مجمع عمومی فوق العاده.

ماده ۱۳- مجمع عمومی عادی یک نوبت در سال و در ظرف چهار ماهه اول سال مالی وفق اساسنامه تشکیل  می گردد. تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.

ماده ۱۴- وظایف مجمع عمومی عادی و عادی بطور فوق العاده:

۱۴-۱- استماع گزارش عملکرد مالی و اجرایی هیأت مدیره.

۱۴-۲- استماع گزارش بازرس.

۱۴-۳- تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه “انجمن”.

۱۴-۴- استماع و بررسی گزارش هیأت مدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید.

۱۴-۵- تصویب برنامه و بودجه پیشنهادی و حق‌عضویت و ورودی‌های اعضاء در چارچوب بودجه پیشنهادی.

۱۴-۶- انتخاب یا عزل فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علی البدل هیئت مدیره.

۱۴-۷- انتخاب یا عزل بازرسان اصلی یا علی البدل.

۱۴-۸- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.

تبصره: هیأت مدیره می‌بایست حداقل ۲۰ روز پیش از تاریخ مجمع گزارشهای خود را آماده و جهت بررسی به بازرس ارائه نماید.

ماده۱۵- هیئت مدیره بایستی حداقل ۲۰ روز قبل از اتمام مدت مأموریت اعضای هیئت مدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده ۱۲-۱ بنماید. در هر صورت تا زمان انتخاب هیات مدیره جدید، هیات مدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود.

ماده ۱۶- مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده در مواقع ضروری به دعوت هیئت مدیره یا بازرس با رعایت ماده ۱۲-۱ اساسنامه تشکیل می گردد.

ماده ۱۷- مجامع عمومی عادی و عادی به طور فوق العاده با حضور اکثریت نسبی اعضای اصلی رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با آراء مثبت نصف بعلاوه یک اعضاء حاضر در جلسه معتبر می باشد، در صورت نرسیدن جلسه به حد نصاب، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز پس از نوبت اول با رعایت مواد اساسنامه برگزار خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای نصف به علاوه یک اعضای حاضر به تصویب می رسد.

 ماده ۱۸- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده:

الف- تغییر و اصلاح اساسنامه “ انجمن”؛

ب- انحلال “انجمن” و انتخاب اعضاء هیئت تصفیه؛

ج- سایر مواردی که در اختیار مجمع عمومی عادی نباشد.

ماده ۱۹- مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی “انجمن” رسمیت پیدا می کند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۲۰- درصورت به حد نصاب نرسیدن جلسه مجمع عمومی فوق العاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف ۲۰ روز پس از نوبت اول با رعایت اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور  نصف به علاوه یک اعضا  و در غیر اینصورت در نوبت بعد با هر تعداد از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای مثبت دو سوم اعضای حاضر معتبر خواهد بود.

ماده ۲۱- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و یا مجمع عمومی فوق العاده توسط بازرس، مراتب به هیأت مدیره اعلام و هیئت مدیره مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ وصول درخواست بازرس، وفق اساسنامه برای تشکیل مجمع عمومی دعوت بعمل آورد. در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس می تواند رأساً با رعایت اساسنامه با یک‌چهارم اعضاء اقدام به برگزاری مجمع نماید.

ماده ۲۲ ـ با درخواست کتبی حداقل یک سوم اعضای اصلی مبنی بر تشکیل مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده و یا مجمع عمومی فوق العاده، هیأت مدیره باید حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضاء را جهت تشکیل مجمع طبق مواد اساسنامه دعوت نماید.

در صورت استنکاف هیأت مدیره، درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز طبق اساسنامه از اعضاء دعوت کند و چنانچه بازرس نیز امتناع کند درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی را از اتاق ایران بخواهند و اتاق ایران باید پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم توجه هیأت مدیره و بازرس به درخواست اعضاء نسبت به دعوت از اعضاء برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام نماید.

ماده ۲۳- در صورت استعفاء از عضویت، اخراج و یا انحلال عضو حقوقی که نماینده آن در ارکان “ انجمن” دارای سمتی است، ماموریت آن نماینده نیز به تبع وی منتفی و زایل خواهد شد.

 ماده ۲۴- چنانچه نماینده عضو حقوقی “ انجمن” پس از انتخاب در ارکان، به هر دلیلی از شرکت متبوع خود خارج گردد، پس از اعلام، به خودی خود از سمتی که در “ انجمن” دارد معزول و هیچگونه سمتی در ”انجمن”  نخواهد داشت و سمت نامبرده به عضو علی البدل تفویض و در صورت نیاز، برابر مقررات، انتخابات بعمل خواهد آمد.

تبصره: هیات مدیره شرکتی که نماینده اش به عضویت در ارکان “ انجمن” انتخاب شده است، چنانچه نماینده اش، به هردلیلی، ازعضویت در شرکت متبوع خارج شود، باید مراتب را به صورت مکتوب به “انجمن” اعلام کند.

ماده ۲۵- هیأت مدیره:

۲۶-۱- هیأت مدیره “ انجمن” مرکب است از ( ۷ )  نفر عضو اصلی و( ۲ ) نفر عضو علی البدل که بوسیله مجمع عمومی عادی و یا عادی بطور فوق العاده از بین نمایندگان اعضای “ انجمن” برای مدت ۳ سال انتخاب می شوند.

۲۶-۲- بعد از اختتام دوره ماموریت هیأت مدیره تا انتخاب هیأت  مدیره جدید، کلیه مسئولیت ها همچنان به عهده اعضای  هیأت مدیره قبلی خواهد بود.

ماده۲۶- هیأت مدیره در اولین جلسه ای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از انتخاب آنها تشکیل

می شود از بین خود یکنفر را بعنوان رئیس و یک نفر را بعنوان  نائب رئیس و یک‌نفر به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب خواهد نمود.

ماده ۲۷- مدت تصدی هر یک از سمتهای اعضای هیأت مدیره بیش ازمدت عضویت آنها در هیأت مدیره نخواهد بود. متصدیان هر یک از سمتها توسط هیأت مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می باشند.

ماده ۲۸- هیأت مدیره حداقل ماهانه یک بار به دعوت کتبی رئیس یا نایب‌رئیس و یا دبیرکل تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات هیأت مدیره در مرکز اصلی “ انجمن” یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین شده است تشکیل خواهد شد.

ماده۲۹- درصورت استعفاء، فوت و یا عزل هر یک از اعضاء هیأت مدیره، عضو علی البدلی که در انتخابات رأی بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیأت مدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد.

ماده ۳۰- جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل ۴  نفر از اعضای اصلی هیات مدیره رسمیت پیدا می کند.

ماده ۳۱- اداره جلسات هیأت مدیره با رئیس هیأت مدیره و در صورت غیبت او با نائب رئیس است .

ماده ۳۲- تصمیمات هیأت مدیره با رای حداقل ۴ نفر از اعضای اصلی هیات مدیره حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۳۳- از مذاکرات و تصمیمات هیأت‌مدیره صورتجلسه‌ای توسط دبیرکل تنظیم و به امضاء حاضرین می‌رسد.

ماده ۳۴- هیأت مدیره یکنفر شخص حقیقی را ازخارج ازاعضای هیات مدیره بطور تمام وقت بعنوان دبیرکل انتخاب و استخدام می نماید.

تبصره (۱): هیأت مدیره می تواند با مسئولیت خود بخشی از اختیارات خود را به دبیرکل تفویض نماید.

تبصره (۲): سه جلسه غیبت متوالی و یا شش جلسه غیبت غیر متوالی در طول یک سال در جلسات هیأت مدیره به منزله عزل از عضویت هیأت مدیره می باشد و عضو علی البدل جایگزین عضو معزول می گردد.

تبصره (۳): دبیرکل در جلسات هیات مدیره شرکت می‌کند.

ماده ۳۵- وظایف و اختیارات هیأت مدیره:

هیأت مدیره نماینده قانونی “ انجمن” است و ازکلیه اختیارات قانونی جهت اداره امور” انجمن” برخوردار است.  اهم وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می باشد:

۳۵-۱- افتتاح انواع حسابهای بانکی “انجمن” در بانکهای مجاز و واریز کلیه وجوهات “انجمن” و پرداخت هزینه ها از این حساب ها و معرفی امضا‌های مجاز برای این حساب‌ها.

۳۵-۲- اداره و انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی و تحصیل وام طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمع عمومی.

۳۵-۳- عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال منقول و غیرمنقول بنام و حساب “انجمن” در چارچوب برنامه‌های انجمن.

۳۵-۴- استخدام و عزل ونصب دبیرکل “ انجمن”.

۳۵-۵- اقامه یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاههای استان ودیوان عالی کشور، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق وتکالیف مربوط به داوری.

۳۵-۶- انجام اموری که طبق موازین قانونی برای اداره “ انجمن” و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد.

۳۵-۷- تعیین و اعزام نماینده به شوراها ، کمیسیون ها ،کمیته ها، هیات ها و مراجع داخلی و خارجی.

۳۵-۸- تدوین و تصویب مقررات و آئین نامه های داخلی برای اداره بهتر امور” انجمن”درچارچوب اساسنامه به موجب همان آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها.

۳۵-۹- تدوین برنامه و بودجه “انجمن” جهت ارائه به مجمع عمومی.

۳۵-۱۰- تهیه صورت دارائی و دیون “ انجمن”، تنظیم ترازنامه وحساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمع عمومی.

۳۵-۱۱- ارسال گزارشهای سالانه از عملکرد “انجمن” به اتاق ایران.

۳۵-۱۲- تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مدیران، مشاوران و کارشناسان براساس پیشنهاد دبیرکل.

۳۵-۱۳- تدوین سیاستها و خط مشی های کلان “ انجمن” جهت ارائه به مجمع عمومی.

۳۵-۱۴- تهیه شیوه ها و راهکارهای اجرایی جهت تحقق سیاستها و برنامه های “ انجمن”

۳۵-۱۵- همکاری با اتاق ایران، اتاقهای شهرستانها، اتاقها و شوراهای مشترک بازرگانی و تشکل های اقتصادی به منظور ایجاد هم افزایی، جلوگیری از موازی کاری و پیشبرد اهداف قانونی.

ماده ۳۶- بازرس:

۳۶-۱- یکنفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل از داخل یا خارج از اعضاء توسط مجمع عمومی عادی برای مدت یکسال انتخاب می شود و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس “انجمن” می شوند باید تجربه و آشنایی کافی با وظائف و مسئولیتهای بازرس را داشته باشند.

۳۶-۲- درصورت فوت، استعفاء یا سلب شرایط مندرج در ماده ۲۵ اساسنامه از بازرس اصلی، وظیفه او را بازرس علی البدل انجام خواهد داد.

ماده ۳۷- وظایف بازرس:

۳۷-۱- نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیأت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس می باشد و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به  هیأت مدیره اطلاع و رفع آنرا درخواست می نماید.

۳۷-۲- بازرس ترازنامه و گزارشهای تهیه شده توسط هیأت مدیره برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی “انجمن” را مورد بررسی قرار می دهد و موظف است نظر خود را بصورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد.

۳۷-۳- بازرس حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را جهت اطلاع اعضاء هیأت‌مدیره تهیه و به ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن ارائه خواهد نمود.

بخش پنجم: ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن

ماده ۳۸) انجمن به‌منظور پیشبرد اهداف خود نهادی به‌نام ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد داشت که نمودار تشکیلاتی آن متناسب و بر‌اساس وظایف مندرج در این اساسنامه توسط رئیس ستاد تهیه و پس از تصویب هیأت‌مدیره پیاده خواهد شد.

ماده ۳۹) مدیریت و مسئولیت و ریاست ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی با دبیرکل انجمن است که برابر مقررات این اساسنامه و طبق اختیاراتی که هیأت‌مدیره به ‌وی تفویض می‌کند انجام خواهد داد.

ماده ۴۰) دبیرکل انجمن از نظر تشکیلاتی زیر نظر هیأت‌مدیره و رأس مقامات اجرایی انجمن بوده و طبق وظایف و اختیارات مندرج در این اساسنامه عمل خواهد کرد.

بخش ششم: اهم وظایف و اختیارات دبیرکل انجمن و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی

ماده ۴۱) اصول وظایف و اختیارات دبیرکل انجمن به‌شرح زیر است:

  • تنظیم دستور جلسات هیأت‌مدیره و حضور در جلسات هیأت مذکور، تهیه صورتجلسات مربوط و ابلاغ و انعکاس مصوبات هیأت‌مدیره به ‌اعضاء و سازمان‌های ذیربط.
  • برنامه‌ریزی و اجرای مفاد این اساسنامه و نیز اجرای مصوبات هیأت‌مدیره و پیگیری تا حصول نتیجه و گزارش اقدامات انجام شده به ‌هیأت‌مدیره.
  • تهیه نمودار سازمانی انجمن و ارائه آن به ‌هیأت‌مدیره جهت تصویب.
  • برنامه‌ریزی جهت اجرای مصوبات مجمع‌عمومی عادی.
  • مراجعه به‌کلیه مؤسسات دولتی و غیردولتی و مذاکره با مقامات و مسئولین و اشخاص حقیقی و حقوقی به ‌نمایندگی انجمن و هیأت‌مدیره در حدود وظایف و اختیارات.
  • ارائه گزارش از اهم برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجمن به هیأت‌مدیره.
  • تهیه گزارش سالانه از عملکرد انجمن برای ارائه و بررسی و تصویب به ‌هیأت‌مدیره به‌منظور تقدیم به‌ مجامع عمومی.
  • انجام مکاتبات و امضاء کلیه نامه‌های اداری و نیز امضاء کلیه اسناد مالی و حسابداری همراه با سایر امضاء‌های مجاز.
  • استخدام کارکنان دائمی و نیمه‌وقت و تنظیم قرارداد با مشاورین متناسب با نمودار سازمانی ستاد و تعیین حقوق، دستمزد و حق‌الزحمه و عند‌الاقتضاء اقدام نسبت به‌ قطع همکاری با آنها.
  • برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مصوب سالیانه انجمن.
  • تهیه و تدوین و تصویب شرح وظایف کارکنان، مشاورین و کمیسیون‌ها و هدایت آنان در جهت انجام وظایفشان و نظارت و ارزشیابی عملکرد آنها.
  • تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی برای پیشبرد امور انجمن.
  • تعیین شرح وظایف کمیسیون‌ها و انتصاب دبیر کمیسیون‌ها.
  • ارائه و تصویب برنامه کار کمیسیون‌ها و ایجاد هماهنگی بین آنها و گزارش اقدامات آنان به ‌هیأت‌مدیره و انعکاس نظریات هیأت مذکور به‌کمیسیون‌ها.
  • اقدام در زمینه تهیه آمار لازم جهت شناخت مسائل و مشکلات اعضاء از طریق تهیه، تدوین و ارسال پرسش‌نامه‌های ادواری و اتفاقی برای آنان و نیز بررسی و استخراج نتایج لازم جهت برنامه‌ریزی.
  • تعیین حق‌التدریس مدرسین دوره‌های آموزشی انجمن.
  • تهیه و تنظیم طرح‌ها و برنامه‌های لازم در تمام جنبه‌ها و اجرای آنها در چهارچوب برنامه‌های مصوب مجامع عمومی.
  • تعیین حق‌عضویت در چارچوب بودجه پیشنهادی و اقدام نسبت به ‌اخذ عضویت و یا هر نوع وجوه مقرر دیگر اعضاء، بررسی مدارک مربوط به ‌درخواست عضویت متقاضیان و صدور کارت عضویت و شناسایی اعضاء انجمن.
  • پیش‌بینی هزینه‌ها و محل‌های تأمین آنها و تنظیم بودجه و تهیه گزارش‌های دوره‌ای از وضع مالی و تسلیم آن به ‌هیأت‌مدیره.
  • سرپرستی بر امور مالی، تهیه و تنظیم دفاتر مخصوص برای ثبت حساب‌ها، تهیه و تنظیم ترازنامه عملکرد مالی انجمن.
  • حفظ و نگهداری دارایی‌ها، اسناد و اوراق بهادار و سایر مدارک و اسناد انجمن به‌طور مرتب و قابل مراجعه.
  • همکاری با بازرس در حدود مقررات اساسنامه و در اختیار گذاشتن اسناد، اوراق و دفاتر جهت بررسی درصورت تقاضای بازرس.
  • ارسال گزارش سالانه انجمن به‌ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران.
  • انجام سایر وظایف و تکالیفی که به ‌موجب این اساسنامه لازم بوده و یا جهت پیشبرد اهداف ضرورت داشته باشد و یا از طرف هیأت‌مدیره ارجاع گردد.
  • تعیین کارگروه‌های تخصصی در راستای پیشبرد اهداف قانونی در «انجمن».
  • تهیه و تدوین برنامه‌های (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) و ارائه آن به هیأت‌مدیره جهت بررسی و تصویب، انجام سایر امور و مواردی‌که از سوی هیأت‌مدیره به دبیرکل تفویض می‌شود.

فصل ششم– انحلال و تصفیه

ماده ۴۲- “انجمن” بموجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده منحل می شود.

ماده ۴۳- چنانچه انحلال “ انجمن” از سوی مجمع عمومی فوق العاده باشد مجمع مزبور هیأت تصفیه ای را متشکل از سه نفر از نمایندگان انتخاب می کند. انتخاب اعضاء هیأت مدیره “انجمن” قبل از انحلال، در مقام اعضاء هیأت تصفیه بلامانع است.

ماده ۴۴- پس ازاعلام انحلال “انجمن” و تعیین اعضاء هیأت تصفیه، مدیران سابق “انجمن” مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه “انجمن” را با تنظیم صورتجلسه تحویل هیأت تصفیه نمایند.

ماده ۴۵- هیأت تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهی ها و دارائیها را روشن می کند و پس از تسویه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد.

ماده ۴۶- وظائف و تکالیف و اختیارات هیأت تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون “ انجمن” و بطور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۱ و مفاد اساسنامه خواهد بود.

فصل هفتم –  موارد متفرقه

ماده ۴۷ -“انجمن” بمنظور پیشبرد اهداف و ایفای وظایف خود می تواند به تعداد مورد نیاز کمیسیون های تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضاء “انجمن” و یا خارج از آنها تشکیل دهد. وظایف و نوع فعالیت هر کمیسیون، تعداد اعضاء آن و طرز انتخاب آنان، چگونگی فعالیت و اداره و نیز نحوه انحلال آن براساس آیین نامه ها و مقرراتی خواهد بود که توسط  هیأت مدیره تهیه و تصویب خواهد شد.

ماده ۴۸- “ انجمن” می تواند به تعداد مورد نیاز از مشاورین بازرگانی، گمرکی، بانکی، ارزی، بیمه، بازرسی، حمل و نقل و ترانزیت، حقوقی، نمایشگاهی، انفورماتیک، اقتصادی و …، خارج از اعضاء “انجمن”، جهت بهبود و پیشبرد امور خود بهره گیری نماید.

ماده ۴۹- حکمیت:

“انجمن” می تواند درحوزه تخصصی خود اقدام به امر حکمیت (داوری) نماید ، در این صورت هیأت مدیره    می تواند از خدمات مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران استفاده کند.

ماده ۵۰- در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق ایران صورت  می پذیرد و نظر اتاق در این خصوص قطعی و لازم الاتباع خواهد بود.

ماده ۵۱ – رعایت کلیه مصوبات ، آیین نامه ها و دستورالعمل های اتاق ایران برای کلیه اعضاء و ارکان انجمن لازم الاجرا می باشد.

ماده ۵۲- این اساسنامه در(۷) فصل و(۵۲) ماده و (۱۰) تبصره در تاریخ ۹۵/۴/۸ به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده “انجمن صنایع لوازم خانگی ایران” رسیده است.

لینک کوتاه : https://ihai.org.ir/new/?p=859

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.