• امروز : چهارشنبه - ۲۶ خرداد - ۱۴۰۰
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Wednesday - 16 June - 2021
تولد دوباره یک ستاره؛

آزمایش، ققنوسی که از خاکستر برخاست

  • کد خبر : 3187
  • 09 دی 1399 - 13:41

نام آزمایش همواره برای همه ایرانیان همراه با نوعی احساس نوستالژیک همراه بوده است. این برند که سالیان متمادی به دلایل مختلف از گردونه تولید و رقابت حذف شده بود، این روزها با مدیریت جدید خود همچون ققنوسی از خاکستر برخاسته و به دنبال بازیافتن سهم خود در بازار ایران و همچنین بازارهای منطقه و همسایگان است.

در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، در گپ‌و‌گفتی با مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد شرکت آزمایش با آخرین دستاوردها، محصولات و فعالیت‌ها در این شرکت همراه می‌شویم.

«هادی جعفری منفرد» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان بعد از انقلاب اسلامی و دولتی شدن مجموعه کارخانجات آزمایش، شرکت با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد تا اینکه در سال ۸۸ در ذیل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی سپرده شد.

وی بیان داشت: حضور در کارزار تولید نیازمند ساخت محصولاتی با مزیت‌های رقابتی، حرفه‌ای و اقتصادی است و باید تولیداتی ارائه داد که علاوه بر مردم پسند بودن، توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را داشته باشد.

جعفری منفرد خاطرنشان کرد: نیمه نخست دهه ۹۰ دوران عطف جدی و مجدد برند آزمایش بود و توانستیم در بسیاری از محصولات با رشد خوبی مواجه شویم.

وی، به طور نمونه از محصول آبگرمکن تولیدی این شرکت یاد کرد که تاکنون چند ۱۰ هزار دستگاه از آن تولید شده و در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی ۱۲۰۰ درصدی داشته است‌، همچنین در محصول کولر آبی که از سال ۹۳ وارد خط تولید شده همه ساله رشدی دستکم ۲۰ درصدی به ثبت رسیده است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد شرکت آزمایش با بیان اینکه سبد محصولات این شرکت متوقف به یک محصول خاص نشده، ادامه داد: گسترده‌تر شدن و تنوع بخشی به محصولات یکی از دستور کارهای همیشگی ما بوده است و امروز شاهد سبدی از محصولات از جمله آبگرمکن، کولر، یخچال فریزر، فریزرهای تک، لباسشویی‌های دوقلو و اتومات و غیره در این شرکت هستیم.

تولید کولرهای هوشمند اکسترا

وی از تولید مدل جدیدی از کولر آبی که محصولی دانش بنیان و دارای گواهی ثبت اختراع است خبر داد که هوشمند بوده و مجهز به اینترنت اشیا است و بیان داشت: این نوع از کولر آبی قابل رقابت با کولرهای گازی بوده و حتی بازدهی انرژی در حد آنها دارد.

جعفری منفرد، همچنین از اضافه شدن محصول هیتر و جارو برقی به سبد تولیدات در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های خالی مجموعه‌های فعال و سایت‌های تولیدی که رو به تعطیلی بودند، یکی از سیاست‌های اصلی شرکت آزمایش در سال‌های گذشته بوده است که هزینه‌ها را در این شرکت به شدت کاهش داده است.

 وی اظهار داشت: اکنون بیش از ۱۱ سایت تولیدی در غرب، شرق و مرکز کشور برای آزمایش تولید می‌کنند و در هفته‌های آینده خط تولید کولرهای اکسترا که محصولی دانش بنیان است و همچنین آبگرمکن‌های این شرکت در شهرک صنعتی سمنان به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

این مدیر برنامه‌ریزی با بیان اینکه مجموعه آزمایش همواره روی نوآوری تأکید خاص داشته و از طرح‌های نوآورانه، خلاق و دانش‌بنیان حمایت کرده است، تولید کولر اکسترا را حاصل تحقیقات یک گروه دانشگاهی توصیف کرد که در مرکز رشد دانشگاهی سمنان توسعه یافته بود.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد شرکت آزمایش خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد در نهایت عمده سهام آن شرکت دانش‌بنیان از سوی آزمایش خریداری شد و این مجموعه در شرکت جوینت و خط تولید بزرگی نیز برای آن تدارک دیده شد.

وی افزود: علاوه بر کولر، گروه‌های دانش بنیان در خصوص محصول یخچال نیز مشغول تحقیق و تولید هستند و ساخت نرم‌افزار و برد هوشمند این محصول و به کارگیری اینترنت اشیا در آن در دستور کار است.

برنامه‌ریزی برای صادرات

 جعفری منفرد، یکی از برنامه‌های جدی سال ۱۴۰۰ گروه آزمایش را حضور در بازارهای صادراتی عنوان کرد و گفت: به دنبال توسعه حضور خود در عراق و کشورهای عربی و آسیای میانه هستیم و در این زمینه محصولاتی نظیر کولر، کولرهای اکسترای سقفی و هیترها قابلیت صادرات دارند.

وی همچنین درخصوص میزان داخلی‌سازی محصولات یادآور شد: محصولات مختلف این گروه صنعتی وابستگی‌های متفاوتی به مواد، تجهیزات و قطعات خارجی دارند.

به گفته این مدیر شرکت آزمایش، اکنون این وابستگی‌ها در آبگرمکن، کولر و کولرهای اکسترا به حداقل رسیده، اما در محصولاتی نظیر یخچال که در تامین کمپرسورها و ورق‌های رویه همچنان نیازمند واردات هستیم.

جعفری منفرد، در پایان به تحریم‌ها اشاره کرد که منجر به کاهش قدرت خرید شرکت با نزول ارزش پول ملی شده، همچنین واردات مواد اولیه و خرید مواد اولیه داخلی نظیر ورق‌های فولادی و ای.‌بی.‌اس‌ها را که متاثر از قیمت دلار هستند را با مشکل مواجه کرد.

بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی که از روز جمعه (پنجم دی ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور ۱۷۶ شرکت در متراژ به وسعت ۱۶ هزار متر مربع برگزار شده بود، روز دوشنبه (هشتم دی ماه) به کار خود پایان داد.

لینک کوتاه : https://ihai.org.ir/new/?p=3187
  • 257 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.