در کميسيون صادرات مطرح شد: مسائل و موانع تجارت خارجی

تاریخ: 
شنبه, تير 23, 1397 - 11:45
محل برگزاری: 
ساختمان انجمن لوازم خانگی ایران
دستور جلسه: 

بررسی مسائل و موانع تجارت خارجی

گزارش جلسه: 

سومین جلسه کمیسیون صادرات انجمن در سال جاری با حضور آقای مسعود کمالی اردکانی؛ مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی و آقای سیدعلیرضا حسنی؛ رئیس بازاریابی صندوق ضمانت صادرات ایران در روز شنبه مورخ 97/04/23 در محل انجمن برگزار شد.

آقای دکتر حبیب اله انصاری؛ دبیرکل انجمن طی سخنانی در این جلسه با اشاره به مقررات ارزی جدید، گفت: تصمیمگیریهای از ابتدای سال با نگاه کارشناسی نبوده و حتی در راستای صنعت و توسعه صادرات هم نبوده است. وی گفت: با توجه به اینکه اتاق ایران، قانوناً مشاور قوای سه گانه است و در حوزه اخذ تصمیمات خصوصاً اقتصادی، نظر اتاق حائز اهمیت است، اما نظرات اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی، در این حوزهها مغفول مانده و آثار آن امروز قابل مشاهده است. وی کاهش تولید را متأثر از تصمیمات غیراصولی در این حوزه خصوصاً متأثر از کنترل شدید قیمتگذاری دانست و توضیح داد: یقیناً تولیــــدکننده با توجه به شرایط رکودی بازار،
به هیچ وجه موافق گرانفروشی نیست، اما نکته آن است که فولاد و مواد پتروشیمی و شیمیایی و سایر مواد اولیه از اول سال بیش از 30% رشد قیمت داشتهاند اما، به تولیدکننده اجازه افزایش منطقی قیمت داده نمیشود و یا نهایتاً اجازه افزایش قیمت بر مبنای نرخ تورم اسفند 96+6/9 درصد داده میشود و این امر توجیه پذیر نیست.

وی از حضار درخواست کرد مشکلات و راهحلهای پیشنهادی در تولید و صادرات را مطرح کنند تا موارد به مقامات مسئول اطلاع رسانی گردد.

دبیرکل انجمن در ادامه بر ضرورت وجود نگاه و برنامه و استراتژی صادراتی در واحدها تأکید کرد و گفت: در این زمینه حتی شعار نمایشگاه هجدهم لوازم خانگی را "پنجره ای روبه جهان"  نام گذاری کردهایم که جهتگیری انجمن در این شعار به مقوله "صادرات"  کاملاً معنادار است. وی گفت: در این زمینه باید کیفیت کالا، رضایتمشتری، نگاه به رقبا و مزایای آنها و قیاس با کالاها و شاخصهای قیمتی که میتوانند اثرگذار باشند، باید به عنوان فاکتورهای مهم در تولید صادراتگرا مدنظر شرکتها باشد.

در ادامه آقـــای مسعود کمالی اردکانی؛ مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی گفت: بحث ارز ذهن همه تولیدکنندگان را متوجه خود کرده است و اهمیت آن را در اقتصاد میتوان به وضوح ملاحظه کرد. وی گفت: سازمان توسعه تجارت در زمینه تخصیص ارز، سیاستگذار ارز نیست؛ هرچند به طور جدی در بحثهای سیاستگذاری در تعامل با سازمانهای ذیربط است و بسیاری از گشایشها در این زمینه با کوششهای خستگی ناپذیر ریاست سازمان توسعه تجارت حاصل شده است.

وی ادامه داد: به هرحال با توجه به دستهبندیهای انجام شده برای تخصیص ارز، 4 گروه کالایی در نظر گرفته شده است؛ ارز حاصل از فروش نفت عمدتاً برای گروه کالایی اول که اساساً شامل کالاهای استراتژیک، اساسی و ضروری مانند دارو است؛ ارز حاصل از فروش پتروشیمیها و معدنیها که (شرکتهای دولتی) حدود 32 میلیارد دلار خواهد بود و شرکتهای دولتی موظف هستند ارز دلار آن را با 4200 تومان به سامانه نیما وارد کنند، برای گروه کالایی دوم در نظر گرفته شده است که اساساًً شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است.(گروههای اول و دوم با ارز دلاری 4200 تومان، اقدام میکنند).

گروه کالایی سوم اقلام کالاهای مصرفی و غیرضروری است و شامل صادرات 15 میلیارد دلاری است (غیر از مواد فولادی و پتروشیمی) که این گروه کالایی از طریق بازار ثانویه و تعامل صادرکننده با وارد کننده تأمین ارز توافقی انجام میگیرد.

و در آخر گروه کالایی چهارم که شامل کالاهای ممنوعه یا گروه کالایی لوکس است و واردات آنها ممنوع میباشد مانند خودرو.

وی خاطر نشان کرد: در آینده این احتمال وجود دارد که گروههای کالایی دوم و سوم درهم ادغام شده و ارز مربوط توسط بازار ثانویه تأمین شود و ارز 4200 تومانی تنها برای گروه کالایی اول باشد (یعنی کالاهای استراتژیک و ضروری کشور).

وی در ادامه عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی ایران، صنعتی مونتاژی است و ارزش صادراتی اقلام صنعت لوازم خانگی تقریباً 250 میلیون دلار است که این رقم با توجه به تقاضای منطقه و جهان بسیار پایین و کم است. وی گفت: رشد اشتغال این صنعت منفی است؛ درحالی که سهم اشتغال آن 2% است. از لحاظ ارزش افزوده نسبت به ارزش تولیدات، نصف است که نشان دهنده مونتاژی بودن آن است (نسبت ارزش افزوده این صنعت به کل صنعت 4 درصد و نسبت به ارزش تولید صنعت 8 درصد است) و این فرضیه مونتاژی بودن صنعت را تقویت میکند.

وی تأکید کرد: انجمن با توجه به اشراف کامل به این صنعت، میتواند چشم انداز صنعت لوازم خانگی را تهیه کند و در این خصوص سازمان توسعه تجارت ایران نیز با انجمن همراهیهای لازم را خواهد داشت. وی همچنین توضیحاتی در خصوص فعالیتهای دفتر توسعه صادرات که عمدتاً به شرکتها، مشاورههایی برای صادرات در بازارهای خارجی و رفع مشکلات در بازارهای خارجی را به کمک رایزنان انجام میدهد، ارائه کرد و در بحث حمایت از صادرکنندگان در بازارهای خارجی گفت: در حوزههای مختلف بازاریابی و ثبت برند، تأسیس مناطق تجاری و ... حمایتهایی انجام میشود و در کل چنانکه شرکتها توانایی صادراتی دارند میتوانند با دفتر توسعه صادرات تماس گرفته تا مشاورهها و راهنماییهای لازم را از کارشناسان این بخش دریافت کنند.

در ادامه آقای دکتر محمود استقلال؛ رئیس کمیسیون صادرات انجمن به مسائل جاری صادرات اشاره کرد و گفت: نامهای از طرف اتاق ایران خطاب به آقای خسروتاج و رونوشت به آقای دکتر شریعتمداری تهیه شده است که شامل مسائل روز صادرات از جمله: فراهم نشدن تأمین ارز تک نرخی، اعلام حذف مبنای دلار در تجارت ایران (که این امر محقق نشد و مبنای آدرس دهی ارزها هنوز دلار است)، قیمت گذاری ثابت صادراتی که از جمله مشکلات دست و پاگیر به خاطر تنوع بسیار زیاد در محصولات لوازم خانگی است، عدم تعیین نحوه تأمین ارز برای سرمایهگزاری های صادراتی، ابهامات خرید و فروش با ارز توافقی از جمله در بحثهای مالیات و اداره دارایی، عدم تأمین ارز واردات گروه کالایی سوم به دلیل صادرات کم محصولات این گروه که امکان از دست رفتن تعادل بازار ارز به دلیل تقاضای زیاد آن نسبت به عرضه کم ارز در این گروه است، مشکلات حمل و نقل و لجستیک و تأمین ارز برای این امور است.

در ادامه خانم شراره کامرانی؛ معاون برنامه ریزی، اجرایی و ارتباطات انجمن با اشاره به نامهای که در اردیبهشت سال 97 از سوی انجمن به سازمان توسعه تجارت ارسال شده بود، گفت: سیستم آماردهی سازمان توسعه تجارت و گمرک از معیارهای وزنی و دلاری استفاده میکند که هیچ کدام از آنها نمیتواند نمای شفافی از صادرات ارائه دهند؛ چرا که مبنای دلاری آن هرسال و هرماه با یکدیگر متفاوت است و تعداد اقلام از مواردی است که در آمار باید دیده شود.

وی گفت: انجمن با توجه به قدمت تقریباً 40 ساله خواستار دسترسی کاربری از سازمانها و بخشهای مختلف آماری است تا بتواند دادههای آماری موجود را فرآوری کند. وی ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت ومعدن، تلویزیون در بخش الکترونیک است و چینیجات و بلوریجات اصولاً در بخش صنعت لوازم خانگی نیست و لباسشویی و مایکروفر در قسمت سایر قرار میگیرد و شاید تغییر این سیستمها و ارائه اطلاعات آنها برای سازمانها سخت باشد، ولی اگر انجمن بتواند پایگاه فراوری دادهها باشد، میتواند براساس نیاز صنعت لوازم خانگی، دادهها را فرآوری کند.

وی با اشاره به سخنان نماینده شرکت سولان درمورد بازار سوریه نیز توضیح داد: نتیجه بررسیها و پیگیریهای انجمن نشان داد علیرغم وجود توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه، 88 قلم کالا محدودیت واردات به سوریه را دارند که محصولات لوازم خانگی جزئی از آنها نیست اما عملاً سوریه اجازه واردات از ایران را نمیدهد و انجمن طی مکاتبات و یا در جلسات مختلف، موکداً از مسئولان خواسته است این مسأله در سطح رایزنی مسئولان عالی دو کشور، حل و فصل شود.

در ادامه جلسه آقای حسنی؛ رئیس بازاریابی صندوق ضمانت صادرات طی سخنانی گفت: صندوق مذکور بستههای حمایتی در خصوص ارز دارد که بیشتر در زمینه کاهش نرخ ارز مورد استفاده قرار میگیرد و در زمانهایی که نرخ ارز برای صادرات کاهش مییابد، درصدی از کاهش نرخ ارز را پوشش میدهد و چون فعلاً با افزایش قیمت ارز مواجه هستیم، این بسته بلااستفاده مانده است.

وی ادامه داد: در مجموع صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان سه نوع بسته حمایتی دارد که اولین آن تأمین مالی قبل از صادرات، تهیه وام صادراتی از صندوق است و وثیقههایی است که توسط صندوق گرفته میشود و منطبق با میزان صادرات، شامل سفته و ... است. ناگفته نماند رویکرد صندوق در اخذ وثایق، مانند بانکها به سمت وثیقههای سنگین نیست.

آقای حسنی ادامه داد: دومین بسته حمایتی صندوق، بیمه نامههای صادراتی هستند، که بعد از صادرات، صادر میشوند و با توجه به نیازهای صادرکنندگان متفاوت و متنوع هستند، ولی وظیفه اصلی همهی این بیمه نامهها تضمین استرداد وجه کالاهای صادراتی است و اگر وجه برنگردد، صندوق تا 95% وجه صادراتی را پرداخت میکند و نوع سوم محصولات صندوق، سرمایهگذاریهای شرکتهای برای صادرات محصولات خود در کشورهای خارجی است و صندوق برای خطرات سیاسی و مشکلات ناشی از آن مانند اغتشاش، جنگ و... تضمین استرداد وجه سرمایهگزاری را تحت پوشش قرار میدهد.

وی در ادامه در خصوص ضمانتنامههای اعتباری گفت: از طریق این ضمانتنامهها به شیوهها و راهحلهای مختلف به صادرکنندگان و هم به تولیدکنندگان کمک میشود به عنوان مثال شخص صادرکننده، کالایی را از تولیدکننده دریافت کرده و قرار شده است که صادرکننده وجه تولیدکننده را طی مدت 3 یا 6 ماه و با چک یا اسناد اعتباری دیگر پرداخت نماید، ولی تولیدکننده به علت عدم اطمینان یا سایر شرایط دیگر تمایلی به این کار ندارد که در این مواقع صندوق طی مذاکرات و مراحلی با صادرکننده، به تولیدکننده این تضمین را میدهد که وجه وی پرداخت و در صورت عدم پرداخت، صندوق آن را پرداخت خواهد کرد.

آقای حسنی توضیح داد: درسنوات گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شد بانکها ضمانتنامه صندوق را برای پرداخت وام به صادرکنندگان دریافت و 2درصد نرخ سود وام ریالی را کمتر حساب کنند و در مورد وامهای ارزی نیز تا یک درصد نرخ سود وام پرداختی خود را کمتر محاسبه کنند، امید است که این امر را بتوانیم تا درسالهای آتی به کمک همهی بانکها انجام دهیم.

در ادامه خانم پرستو رحمانی؛ رئیس واردات شرکت صنعتی بوتان در خصوص مشکلات عدم تأمین ارز از طرف بانکها گفت: تخصیص ارز و سایر شرایط از یک ماه قبل مهیا شده، ولی تأمین ارز در سامانه نیما انجام نشده و از سویی عدم تخصیص ارز برای مواد اولیه گروههای 1 و 2 برای شرکت بسیار مسألهساز است و همچنین عدم ثبات گروههای کالایی یکی از مسائل آسیبزا به صنعت است؛ چراکه وقتی ثبت سفارش انجام میشود بعد از مدتی بانک اعلام میکند گروه کالایی عوض شده است و سردرگمیهای زیادی برای شرکتها به وجود میآید. وی همچنین گفت شرکت متبوعش نتوانسته است از بازار ثانویه، ارز مورد نیاز را تأمین کند.

سپس خانم مرضیه نائینی؛ کارشناس صادرات شرکت صنعتی بوتان به مشکلات شرکتهای حملونقل و افزایش هزینههای حمل صادراتی به حدود 3 یا 4 برابر اشاره کرد و توضیحی در خصوص اثر این روند بر صادرات شرکت ارائه داد.

در ادامه آقای رامین رزازی؛ مــدیرفروش و صادرات شرکت دمنده سؤالاتی در خصوص چگونگی تعیین نرخ ارز در شرایط عرضه بیش از تقاضای ارز در گروه سوم و ناهمگونی عرضه و تقاضاهای ارز و ابقاء استثناء کشورهای عراق و افغانستان از معامله دلاری مطرح کرد.

وی همچنین سؤالاتی در خصوص سودهای صادراتی به عراق و افغانستان و نحوه انتخاب صادرکننده نمونه را مطرح کرد.

آقای رزازی در ادامه سخنان خود گفت: بازارهای عراق و افغانستان هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را دارند و با توجه به عدم فعالیت بانکی در این دوکشور و انجام معاملات برپایه اعتماد بین طرفین بهتر است قبل از انجام هر اقدامی، طی برنامه کارشناسی، امور بررسی و عواقب و نتایج برنامهها تحلیل و بررسی شود. وی همچنین اشارهای به عملکرد بانک تعاون اسلامی در عراق کرد که معاملات در آن به صورت دیناری بوده که قابل پرداخت ریالی در ایران میباشد.

سپس خانم مهیسا قباخلو؛ کارشناس واردات شرکت مهرجام سدید گفت: ما از ابتدای سال برای تأمین ارز قطعات و مواد اولیه خطوط تولید خود دچار مشکل بودیم که خوشبختانه به کمک انجمن و نامهنگاریهای انجام شده، تخصیص و تأمین ارز انجام گرفت ولی جدیداً در تأمین ارز رنگهای پوششی مخصوصی که تولید آن در انحصار چند کشور است، دچار مشکل شدهایم و امید است با همکاری مجدد انجمن این مشکل هم رفع شود. وی گفت: این رنگها در گروه دوم کالایی هستند و شرایط نگهداری آنها بسیار سخت و مشکلساز است و بعد از مدتی کیفیت خود را از دست میدهند. امید است با تغییر گروه کالایی آن از 2 به 1 و یا تخصیص و تأمین ارز بهنگام در این خصوص ضرری به ما تحمیل نشود. وی ادامه داد: صادرات این شرکت به طور غیرمستقیم به تاجیکستان و ارمنستان و روسیه انجام میشود.

در ادامه آقای حسین براتی؛ مدیرفروش و صادرات شرکت سولان سبز گفت: بازارهایی وجود دارند که از قبل با آنها در مراوده بوده و حجم معاملاتی خوبی با آنها داریم مانند عراق و افغانستان و بازارهایی نیز هستند که با توجه به تعاملات سیاسی در آنها نفوذ کردهایم مانند سوریه و بازارهایی بکر نیز وجود دارند و باید به فکر دستیابی به آن بازارها باشیم مانند آمریکای جنوبی و کشورهای آفریقایی، ولی آیا میتوان خود را در بازارهای موجود حفظ و یا به بازارهای مذکور دستیابی پیدا کرد؟ آیا سازوکار حمایتی از طرف دولت و سازمان توسعه تجارت و اتاقهای مشترک در این زمینه وجود دارد؟ وی گفت: برای دستیابی به این بازارها، دولت باید به شرکتها کمک کند.

وی به سهم قابل توجه کشور ترکیه در بازار عراق اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه مردم عراق از لحاظ زبانی و دینی و رفتاری با ایرانیان اشتراکات زیادی دارند، اما حجم تجاری و بازرگانی و صادرات ما کم است و آمار مربوط، طی ماههای اخیر به شدت کاهش یافته است و در این خصوص سازمان توسعه تجارت و یا وزارت خارجه قدمی مؤثر برنداشتهاند و متأسفانه فرصت سوزیها در بازارهایی از این دست همچنان ادامه دارد.

آقای براتی ادامه داد: در کنار همه این مسائل فقدان ارتباطات بانکی و صادرات تولیدات زیرپلهای، از مواردی هستند که به برند ایران در بازارهای خارجی از جمله عراق لطمه میزنند.

سپس آقای حسن شاهی؛ کارشناس مارکتینگ شرکت بلور نوری تازه با اشاره به سرعت تحولات و بروز مشکلات در خصوص قوانین جدید تولید و گمرک و تخصیص ارز و ... درخواست کرد راه حل مسائل سریعتر ارائه شوند. وی توضیح داد: در جلسه 2ماه پیش که مدیران سازمان توسعه تجارت حضور داشتند و از مشوقهای صادراتی سخن گفتند، بنده تا امروز شخصاً پیگیر شیوهنامههای مربوط برای سال 97 بودم که متأسفانه هنوز آماده نشده و ظاهراً تغییراتی در آنها اعمال شده اما هنوز ابلاغ نشده است و با گذشت 4 ماه از سال، ممکن است شیوه نامهها زمانی به دست شرکتها برسد که دیگر امکان بهرهبرداری از آنها نباشد.

در ادامه آقای مهندس حسین فلاحتی؛ مدیر توسعه و تجاری سازی ستاد توسعه فن آوریهای نانو طی سخنانی گفت: در بحث ارتقاء سطح کیفی محصولات و کمکهای فنی، ستاد آماده همکاری با اعضاء انجمن است و راهحلهایی نانویی و نوین را در خصوص مسائل مربوط ارائه میکند.

وی ادامه داد: که مراکز صادراتی جهت دریافت اطلاعات و کمکهای صادراتی در حوزه محصولات نانویی در کشورهای چین، اندونزی و استانبول وجود دارد و در عمان و عراق هم قرار است راهاندازی شود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان میتوانند از اطلاعات این مراکز استفاده کنند.

سپس آقای سید سعید موسوی؛ مدیر بازاریابی و فروش لوازم خانگی پارس گفت: در این شرکت طی سالهای اخیر برنامهریزیهایی جهت صادرات محصولات به کشورهای عراق و افغانستان در خصوص محصولات یخچال و فریزر و کولر آبی انجام شده است و البته هدف و استراتژی شرکت پارس ارائه محصولات با کیفیت و ماندگار است که متأسفانه بازرگانان و تجار عراقی اصلاً توجهی به بحث کیفیت ندارند و خواهان محصولاتی با کیفیت و قیمت پایینتر هستند و متأسفانه برند ایرانی در این بازار، به نحو شایستهای معرفی نخواهد شد.

وی خواستار نظارت بیشتر و دقیقتر بر محصولات صادراتی و ممانعت از صادرات کالاهای (Noname) و زیرپلهای به خارج از کشور شد.

سپس در ادامه آقای حامد طلافروشان؛ مدیر صادرات شرکت استیل البرز بر ضرورت برندسازی و به خصوص country brand تأکید کرد و گفت: این موضوع در حوزه لوازم خانگی بسیار مهم و فاکتور تأثیرگذاری است.

وی گفت: به همین دلیل سفارش براساس قیمت و نیزprice order بودن محصولات در عراق و افغانستان، صادرات به این دو کشور جزء هدف گزاریهای اصلی صادراتی شرکت استیل البرز نبوده ولی تا اندازهای محدود و  به صورت غیرمستقیم، فروشهایی در این دوکشور انجام میدهند. وی گفت: جهت ارزآوری و پیشرفت در تنوع و کیفیت محصولات صادراتی باید از هدف گذاری بر روی این دو کشور صرف نظر کرد و از این بازارها خارج شد و حداقل، تلاشی برای دستیابی به بازارهای روسیه و یا حوزه cis و بعد کشورهای پیشرفتهتر انجام شود.

وی بیان کرد: در سالهای اخیر توجه به (country brand)بیشتر توجه سازمانها و محافل تخصصی را به خود مشغول کرده، اما اصولاً لازم است دولت در این بحث، به صورت جدی ورود پیدا کند.

آقای طلافروشان تهیه یک استراتژی منسجم و هدف گذاری برای country brand در حوزه محصولات لوازم خانگی را از سازمان توسعه تجارت خواستار شد و مثالهایی از برخی کشورهای پیشرو در حوزه country brand ماننده ترکیه را تشریح کرد.

وی ادامه داد: بعد از سیاستهای جدید ارزی متأسفانه صادرات و فروشهای شرکت به صورت غیرمستقیم افزایش پیدا کرده و بیشتر تجار و بازرگانان به صورت ریالی و در خود ایران اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود میکنند، اما در واقع افزایش قیمت دلار نه تنها کمکی به صادرات نداشته، بلکه متأسفانه باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قطعات اساسی شده که تولیدکنندگان را در شرایط بد و سختی قرار داده است و نیاز به برنامهریزیهای دقیقتر و شفافتری در حوزه سیاستگذاریها و تعیین قیمت نرخ ارز محسوس است.

آقای کمالی اردکانی بعد از سخنان آقای طلافروشان در حوزه برند گفت: که طی سالهای اخیر موضوع country brand در سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت و معدن با جدیت دنبال شده و جناب آقای مودودی دبیر کارگروه همین موضوع هستند و گزارش مفصل و جامعی هم در این زمینه تهیه شده است که متأسفانه بهدلیل شرایط فعلی و سیاستهای ارزی جدید امکان اجرایی شدن این موضوع نیست و به حاشیه رانده شده است که امید است با مهیا شدن شرایط هرچه سریعتر این موضوع هم به جریان بیافتد.

در ادامه آقای محسن منتظری؛ دبیر میز صنایع فلزی و لوازم خانگی سازمان توسعه تجارت گفت: در بحث قیمتگذاریهای صادراتی لازم به ذکر است که هر 2ماه یک بار کمیته قیمتگذاری تشکیل و بنابه درخواست شرکتها، قیمتها را به روز رسانی میکنند. همچنین در خصوص کیفیت محصولات صادراتی شرکتها، چون نمیخواهند کیفیت محصولاتشان در بازارهای هدف پایین بیاید و نیز نمیخواهند بازار هدف را هم از دست بدهند، به شیوه sub brand عمل کرده و محصولات خود را تحت این عنوان صادر کنند.

در ادامه آقای افشین شیخی؛ کارشناس اقتصادی – صنعتی انجمن و دبیر کمیسیون صادرات انجمن گفت: طی جلسهای که در سازمان توسعه تجارت تشکیل شد دکتر مودودی از انجمن خواستند تا 100شرکت صادراتی توانمند یا بالقوه برای صادرات را به سازمان معرفی شود تا حمایتهای لازم و برنامهریزیهای دقیقتری برای صادرات محصولات آنها انجام شود. ولی متأسفانه با توجه به نوع دستهبندیهایی که سازمان برای شرکتها انجام داده بسیاری از شرکتهای عضو انجمن نمیتوانند در این لیست باشند.

آقای کمالی اردکانی در پاسخ به آقای شیخی گفت: تهیه نامه مربوطه و معرفی 100 شرکت از طرف انجمن، ایراد خاصی ندارد و همه شرکتهای معرفی شده مورد بررسی قرار میگیرند، ولی راهحل بهتر آن است که شرکتها شخصاً با دفتر توسعه صادرات مکاتبه کرده و قابلیتهای خود برای صادرات را معرفی نمایند و از سازمان درخواست مشورت یا کمک کنند. سازمان نیز در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت 2 یا 3 روز با شرکت مربوطه تماس گرفته و با مدیرعامل یا مدیر صادرات شرکت جلسه حضوری برگزار میکنیم تا در زمینههای مختلف بازاریابی، نمایشگاهی، نحوه نفوذ در بازارهای هدف و ...) مشورتها و جمع بندیهای لازم صورت گیرد.

همچنین آقای عابد قاسم نژاد؛ مدیر فروش شرکت نیکسان صنعت ساوه، خانم فائزه شاه میرزایی؛ کارشناس صادرات شرکت دمنده، آقای حسن پورایمانی؛ معاون بازرگانی شرکت صنام، آقای محمدعلی خروجی؛ سرپرست صادرات شرکت استیل البرز، آقای مهدی نامداری؛ مرکز فناوری همگرا ستاد نانو، آقای آرش صادقی از شرکت زرساب و آقای جواد سیرجانی؛ مدیر صادرات شرکت چینی زرین نیز در این جلسه حضور داشتند.

نوع کمیسیون: