تاکید بر لزوم ارتقاء بار علمی سرویسکاران و نصابان لوازم خانگی الکتریکی - برودتی درکارگاه بازآموزی فنی سرويسکاران و نصابان استان خوزستان اسفند 94

درکارگاه بازآموزی فنی سرویسکاران و نصابان استان خوزستان مورد تأیید قرار گرفت:

آخرین کارگاه آموزشی نصابان و سرویسکاران لوازم خانگی الکتریکی – برودتی ویژه استانها در سال جاری، روز شانزدهم اسفند ماه در استان خوزستان برگزار شد.

در این کارگاه، بیش از 200 نفر از سرویسکاران و نصابان یخچال فریزر و کولرگازی شهرهای مختلف استانهای خوزستان، ایلام و لرستان حضورداشتند.

دکتر انصاری؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان سخنران افتتاحیه کارگاه، ضمن قدردانی از زحمات آقای مهندس غضنفری ؛ مدیرعامل شرکت توزیع برق استان خوزستان و همکاران وی در برگزاری این کارگاه گفت:

نصب و تعمیر و نگهداری صحیح و به موقع لوازم خانگی انرژی بر، به اندازه ساخت آنها اهمیت دارد و اگر محصولی با بالاترین کیفیت توسط افراد غیر متخصص نصب و تعمیر شود، علاوه بر کارایی پائین، خطر جانی و مالی به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: بیشتر شرکتهای پیشرو در صنعت لوازم خانگی، اعتبار خود را از ارائه خدمات و تعمیر و نگهداری کامل به مشتریانشان به دست آوردند و اگر بخواهیم به فکر حفظ و گسترش بازار داخل و خارج از کشور باشیم حتماً نیازمند به روز آوری علمی متخصصین خدمات به مشتریان شرکتها باشیم ؛ چراکه معلومات علمی با عجین شدن با سابقه تجربی سرویسکاران و نصابان، موجب کامل و بی عیب و نقص شدن خدمات و رضایت کامل مشتریان از محصولات ساخت داخل خواهد شد.

دکتر انصاری با اشاره به مسئولیت سابق خود به عنوان ریاست کانون هماهنگی لوازم خانگی انرژی بر وابسته به معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، ادامه داد مشکل اصلی صنعت کشور فقدان ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه است، بطوریکه فارغ التحصیلان دانشگاه هنگام ورود به عرصه صنعت دچار ناتوانی و یأس هستند، چراکه دانشگاه با اندوختن بار تئوریک، از کسب مهارت در ابعاد عملی دانشجویان غافل میمانند. وی با اشاره به تأثیر فراوان مجموع شدن علم و تجربه، گفت: برنامه ریزی برگزاری همایشهای استانی توسط انجمن و سازمان سابا، طوری انجام گرفته است که شخصی که خود از جامعه دانشگاهیان و نیز فعالین حوزه خدمات پس از فروش است، به عنوان مدرس این سمینارها انتخاب شده است تا به این ترتیب، دانش و تجربه لازم به بهترین شکل انتقال یابد.  دبیرکل انجمن، با توجه به فضای جدید کشور و ورود بیش از پیش کالای خارجی به بازار داخل، مجهز شدن سرویسکاران و نصابان به سلاح علم و تکنولوژی نیاز ضروری کشور دانست و گفت: ارائه سرویس و خدمت مناسب میتواند فاکتور مهمی در گرایش به مصرف تولید داخلی باشد. وی افزود که نصابان و سرویسکاران پیشروان بهینه سازی مصرف انرژی در کشور هستند و میتوانند بهترین مروجان مصرف درست انرژی توسط عامه مردم باشند، خصوصاً در روزگاری که شاهد مشکلات اساسی در عرصه تأمین انرژی به ویژه انرژی الکتریکی توسط دولت هستیم و صرفه جویی در مصرف انرژی ی ضرورت انکار ناپذیر است.

دبیر کل انجمن در خاتمه تداوم برنامه آموزشی سرویسکاران و نصابان تأکید و اعلا کرد: در آینده نزدیک دورههای آموزشی تخصصی تر برای فعالین حوزه خدمات به مشتریان برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

در ادامه، مهندس زربخش، مدیردفتر آموزش و اطلاع رسانی سازمان سابا، گزارشی از وضعیت مصرف انرژی الکتریکی طی 3 سال گذشته در کشور ارائه داد و ایران را از نظر شدت مصرف انرژی، جزء شاخص ترین کشورهای جهان داشت که دارای بیشترین مصرف انرژی سرانه هستند. و تأکید کرد باید در اسرع وقت نسبت به این مسئله چاره جوئی نمود و البته نه تنها راه این امر، ارتقاء فرهنگ مصرف توسط عامه مردم است. وی گفت بیشترین سهم مصرف برق در ایران برعکس کشورهای پیشرفته جهان، در بخش خانگی است و نه صنعتی و این امر موجب تولید 2 پیک مصرف در فصل تابستان میگردد. مهندس زربخش لوازم برودتی به ویژه در منطق گرمسیر کشور را پرمصرف ترین لوازم خانگی الکتریکی برشمرد و گفت طبق تحقیقات سازمان سابا، با راهکارهای بسیار ساده، خانوادهها میتوانند در اوج فصل گرما، حداقل 30% از مصرف انرژی الکتریکی بکاهند که این امر صرفه جویی عظیمی در شبکه تولید و توزیع برق به همراه خواهد داشت و فرصت نفس کشیدن صنعت برق را فراهم مینماید. وی سرویس دورهای کولر گازی را از جمله این راهکارهای ساده معرفی نمود. مهندس زربخش تأثیر مشاورههای نصابان و سرویسکاران به مصرف کنندگان را بسیار موثرتر از سایر روشهای فرهنگسازی دانست و از نصابان و سرویسکاران درخواست کرد علاوه بر انجام سرویس و تعمیر درست، دقیق و به موقع، از راهنمای مصرف کنندگان نیز غافل نشوند .

در تداوم کارگاه آموزشی، مهندس خوب خصلت؛ مدرس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در دو جلسه 2 ساعته،  اصول علمی و  فنی نصب و  تعمیر و نگهداری لوازم خانگی برودتی را برای حاضرین با استفاده از power point تشریح نمود و آنها را با گاز مبرد جدید R600a آشنا نمود .

پس انواع کمپرسورهای لوازم برودتی و تناسب هر یک با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطق مختلف کشور را تشریح نمود و در ادامه، به عیب یابی و رفع عیب لوازم برودتی پرداخت.

در بخش پایانی کارگاه، جلسه پرسش و پاسخ فنی بین مدرس و مخاطبین برگزار شد.

بر اساس نتایج فرمهای نظرسنجی تکمیل شده توسط فراگیران، حاضران از برگزاری این کارگاه رضایت کامل داشته و خواستار برپایی کارگاههای آموزشی تخصصی تر و با زمان بیشتر در حهت ارتقاء سطح علمی و فنی سرویسکاران و نصابان شدند.

شایان ذکر است، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و سازمان بهره وری انرژی ایران سابا در سال آینده، برگزاری کارگاههای آموزشی استانی سرویسکاران لوازم خانگی الکتریکی – برودتی را در استانهای یزد و کرمان برنامه ریزی خواهند کرد.

 

 

تاریخ انتشار: 1. اسفند 1394 - 10:52